Efter 1. beh henvist til Landbrugs- og Fiskeriudvalget (LFU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven er udformet som en ramme- og bemyndigelseslov. Dens bemyndigelsesbestemmelser åbner mulighed for at udstede bekendtgørelser på en række områder, herunder områder, der ikke har været reguleret i den tidligere æglovgivning, men som omfattes af EF-direktiver.
Denne udformning af loven gør det muligt
- at bestemmelser, som er fastsat i medfør af EF-direktiver, kan sættes i kraft, efterhånden som de skal implementeres,
- at foretage en løbende revision af detaljerede forskrifter i direktivers bilag, som forudsættes ændret i takt med udviklingen, og
- at implementere de direktivforslag, som vedtages på dette område til gennemførelse af det indre marked.
Bestemmelserne i den dagældende lovs § 11 om opkrævning af afgifter til viderebetaling til ægbranchen er udeladt, idet disse afgifter nu opkræves med hjemmel i lov om administration af Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.
Det forudsættes, at Veterinærdirektoratet varetager den kontrol, som nævnes i loven.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at regeringen i sin handlingsplan for afbureaukratisering af 13. december 1988 bl.a. foreslog at ophæve kravet om autorisation til import og eksport af æg. Da dette krav var hjemlet i den dagældende lov, var det derfor nødvendigt at ændre loven.
Endvidere gav den dagældende lov på visse punkter ikke hjemmel til gennemførelse af Rådets direktiv om hygiejne og sundhedsproblemer i forbindelse med produktion og markedsføring af ægprodukter (89/437/EØF). Det gjaldt bl.a. krav om virksomhedernes egenkontrol, bestemmelser om produkternes transport og om personalets helbredstilstand. Direktivet indeholder endvidere regler om senere fastsættelse af fællesskabsretlige regler, bl.a. vedrørende kontrolforskrifter med hensyn til restkoncentrationer af skadelige stoffer i ægprodukter.
Bestemmelserne i den dagældende lov var således ifølge lovforslagets bemærkninger ikke tidssvarende, og derfor var det hensigtsmæssigt at indføre en ny lov på området.
Lovforslaget fik sin endelige udformning efter Folketingets vedtagelse af nogle ændringsforslag fra landbrugsministeren om bl.a. administration af levnedsmiddelkontrollens regler om autorisation og kontrol.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 113 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF).