L 102 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Ophævelse af markedsføringsforbud).

Af: Michael Kock (FP) , Tom Behnke (FP) , Ole Donner (FP) , Kirsten Jacobsen (FP) og Annette Just (FP)
Samling: 1991-92
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Ved loven indføres der mulighed for, at danske og udenlandske luftfartsselskaber kan yde kunderne tillægsydelser såsom flyrejser, hotelophold til delvis nedsat pris, indkøb af rejsegaver og leje af bil m.v., såfremt der er en naturlig sammenhæng med rejseydelsen. Reklamering hermed er ligeledes tilladt.

Lovforslaget indeholdt oprindelig et forslag om at ophæve §§ 6-8a i markedsføringsloven. Disse paragraffer vedrører forbud mod tilgift, rabatmærker, lodtrækning og rentefri konti, og forslagsstillerne var af den opfattelse, at bestemmelserne i disse paragraffer dagligt blev overtrådt, og at tiden var løbet fra hensigten bag bestemmelserne.

Ifølge bemærkningerne til industriministerens ændringsforslag kunne en ophævelse af markedsføringslovens §§ 6-8a formodentlig ikke opnå flertal, og ministeren stillede i stedet for ændringsforslag om indførelse af bonus- og belønningssystemer for luftfartsselskaber. Baggrunden for de foreslåede ændringer var, at sådanne bonus- og belønningsordninger i de senere år var blevet mere og mere udbredt i den internationale luftfartsbranche.

Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 129 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF).
Partiernes ordførere
Lotte Henriksen (S), Charlotte Antonsen (V), Flemming Hansen (KF), Anders Laubjerg (SF), Kim Behnke (FP), Michael Kock (FP), Sonja Albrink (CD), Lone Dybkjær (RV) og Henning Lysholm (KrF)