F 31 Hvad kan ministeren oplyse om sikkerheden for trafikken mellem landsdelene og for besejlingsforholdene i Storebælt, når henholdsvis 1. etape og 2. etape af den faste forbindelse er afsluttet?

Til: Trafikminister Knud Østergaard (KF)
Samling: 1989-90
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende:

Forslag om motiverede dagsordener:

D 39. Af Margrete Auken (SF).

Fremsat ................ FF 10379
Bortfaldet ............... FF 10470

D 40. Af J. K. Hansen (S), Ikast (KF), Svend Heiselberg (V), Jørgen Estrup (RV), Arne Melchior (CD) og Inger Stilling Pedersen (KRF).

Fremsat ................ FF 10381
Vedtaget ................ FF 10470

D 39. Af Margrete Auken (SF):

»Folketinget opfordrer regeringen til at sikre vestbroen på Storebælt fysisk, så den kan modstå stød fra skibe, der almindeligvis vil kunne sejle under den 18 m høje bro.

Tinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

D 40. Af J.K. Hansen (S), Ikast (KF), Svend Heiselberg (V), Jørgen Estrup (RV), Arne Melchior (CD) og Inger Stilling Pedersen (KRF):

»På baggrund af A/S Storebælts notat af 1. marts 1990 om Storebæltsforbindelsens sikkerhedsniveau og vestbroens besejlingsforhold samt det igangværende arbejde med planlægningen af VTS-system til sikring af skibsfarten og den faste forbindelse i såvel Vester- som Østerrenden pålægger Folketinget regeringen at orientere Folketingets Trafikudvalg om resultatet af denne planlægning, inden der tages stilling til systemet.

Tinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

Afstemning:

D 40 vedtaget med 113 stemmer (S, KF, V, FP, RV, CD, KRF, Steenholdt (Grønl.) og Hugo Holm (UP)); 22 (SF) stemte hverken for eller imod.

D 39 var dermed bortfaldet.
Partiernes ordførere
Jens Kristian Hansen (S), Margrete Auken (SF), Ernst B. Schmidt (FP), Arne Melchior (CD), Jørgen Estrup (RV) og Inger Stilling Pedersen (KrF)