Efter 1. beh henvist til Christianiaudvalget.
Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Christianiaudvalget.
Loven afklarer de juridiske forhold vedrørende Christiania, således at Christianias særpræg bevares, samtidig med at loven sikrer, at landets lovgivning overholdes.
For at muliggøre den overordnede administration, som skal sikre, at området anvendes inden for de rammer, som gives ved miljøministerens lokalplan, samler loven administrationen omkring bygninger, fredning m.v. i Forsvarsministeriet.
Dette sker ved, at en række bygninger og fredningsmæssige regler suspenderes.
Administrationen af området skal ske efter en tilladelsesordning, hvorefter forsvarsministeren udsteder tilladelser i fornødent omfang inden for lokalplanens rammer.
Loven giver endvidere forsvarsministeren hjemmel til at foretage de nødvendige rydninger af arealet og indgreb over for bygninger, der ikke har opnået de fornødne tilladelser, og som er meddelt i overensstemmelse med miljøministerens lokalplan.
Der er således tale om, at forsvarsministeren i alle sine dispositioner skal handle i overensstemmelse med lokalplanens rammer og områdets særpræg.
I tilfælde, hvor der ikke gives tilladelse til anvendelse af bygninger, vil beboerne, der ved lovforslagets fremsættelse var tilmeldt folkeregisteret, blive tilbudt en erstatningsbolig.
Det er efter loven hensigten, at der skal nedsættes et særligt styringsråd sammensat efter de samme principper, som Den Særlige Styringsgruppe vedrørende Christiania var nedsat efter.
Af udvalgets betænkning fremgår, at et flertal af udvalget (S, KF, SF, V og RV) ønsker, at der årligt skal anvendes 10 mio. kr. til særlige formål på Christiania på tilsvarende måde, som der i 1988 blev afsat midler på finansloven til Christiania.
Lovforslaget vedtaget med 110 stemmer (S, KF, SF, V, RV og Steenholdt (Grønl.)) mod 25 (FP, CD og KRF).