Beh sammen med L 173, L 175, L 179, L 180, L 181, B 126, B 127, B 136 og B 138.
Efter 1. behandling henvist til Det Poli- tisk-Økonomiske udvalg.
Efter lovforslaget ville virksomheder kunne fritages for at betale feriegodtgørelse af kontante overskudsandele efter godkendelse af Direktoratet for Arbejdstilsynet. Det var dog en betingelse, at overskudsdelingsordningen var forhandlet med lønmodtagerne på den pågældende virksomhed.
Lovforslaget var et led i regeringens samlede reform om fremme af overskudsdeling og skal ses i sammenhæng med de samtidig fremsatte og behandlede lovforslag L 173, L 175, L 179, L 180 og L 181. Se nærmere. om baggrunden herfor og det videre sagsforløb under 12 B 1, L 173. Særligt om baggrunden for nærværende lovforslag er der i den skriftlige fremsættelse til lovforslaget anført følgende:
»Som led i regeringens overskudsdelingsreform indgår en række forslag, der skal fjerne forhindringer for indførelse af overskudsdeling.
I redegørelsen om overskudsdeling fra juni 1986 er redegjort for, at der i nogle tilfælde efter gældende ret skal betales feriegodtgørelse af kontante overskudsandele. Reglen er administrativt besværlig for virksomhederne, bl.a. fordi ferielovens optjeningsår og ferieår er forskudt og sjældent sammenfaldende med virksomhedernes regnskabsår. Hertil kommer, at virksomhederne, der selv fastsætter de kontante overskudsandele, kan fratrække feriegodtgørelsen i overskudsandelene og udbetale dem på et senere tidspunkt, når ferien skal afholdes. Det er en besværlig og kunstig procedure, der ikke vil gøre lønmodtagernes overskudsandele større, men virksomhedernes administration vanskeligere.«
Udvalget afgav ikke betænkning over lovforslaget.