Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Loven indebærer, at medlemskab af en arbejdsløshedskasse kan bevares, selv om medlemmer får delpension og måske ikke længere har deres væsentligste indtægt ved arbejde. Samtidig skal medlemmerne overflyttes til deltidsforsikring, da de kun står til rådighed til et deltidsarbejde. Ved en senere overgang til efterløn kan de dog få efterløn som fuldtidsforsikrede, hvis de inden overgangen til delpension var berettigede hertil.
Hvis delpensionister bliver arbejdsledige, vil de som medlemmer af en arbejdsløshedskasse kunne få dagpenge beregnet efter det bortfaldne deltidsarbejde. Hvis delpensionen bortfalder, fordi de har været ledige i mere end 13 uger, kan de fortsætte med dagpengene, der er beregnet efter deltidsarbejdet, eller de kan vælge at overgå til efterløn beregnet ud fra samme arbejdsindtægt, men opregnet til »fuld arbejdstid«, dvs. deltidsarbejdet plus den arbejdstidsnedsættelse, som delpensionen blev beregnet efter. Medlemmer, der er udtrådt af efterlønsordningen, kan som hidtil ikke på ny overgå til efterløn.
Endelig bestemmes det, at perioder med delpension ligestilles med perioder med efterløn ved opgørelsen af de perioder, hvor efterlønnen udgør henholdsvis højeste dagpenge, 80 pct. heraf eller 70 pct. heraf. Dette svarer til, hvad der i lov om delpension er fastsat om efterlønsperioder ved beregning af delpension.
Om baggrunden for lovforslaget oplystes følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
»Lovforslaget om delpension, som socialministeren har fremsat den 9. oktober 1985, nødvendiggør på en række punkter ændringer i reglerne om arbejdsløshedsdagpenge og efterløn.
Jeg mener, det er væsentligt, at de to regelsæt harmonerer og bliver letforståelige for den enkelte borger, som dels skal vælge mellem de to ordninger, dels senere eventuelt flytter fra den ene ordning til den anden.
Efterlønsordningen og delpensionsforslaget vedrører samme aldersgruppe, de 60-67-årige.
Efterlønsordningen gælder kun for medlemmer af arbejdsløshedskasser, mens delpensionsforslaget omfatter alle, der har en vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Som efterlønsmodtager må man ikke have mere end 200 timers arbejde i et kalenderår. Forslaget om delpension giver derimod mulighed for deltidsarbejde i op til 30 timer om ugen sammen med delpensionen.«
I øvrigt henvises til omtalen af lov om delpension, se A.I., nr. 159.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 73 stemmer (KF, V, RV, CD og KrF) mod 71 (S, SF, VS og FP).