Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Ved loven beskyttes værnepligtige lønmodtagere mod afskedigelse på grund af aftjening af værnepligt.
Efter loven skal den værnepligtige lønmodtager have været uafbrudt ansat hos den samme arbejdsgiver i mindst 15 timer om ugen i 9 måneder inden aftjeningen af værnepligt, før han er omfattet af loven og således har ret til at vende tilbage til sit arbejde efter værnepligten.
Loven indeholder en række regler om kontakten mellem lønmodtager og arbejdsgiver i forbindelse med værnepligtsorloven. Lønmodtageren skal underrette arbejdsgiveren om tidspunktet for indkaldelse, dvs. om, hvornår aftjeningen af værnepligten påbegyndes. Lønmodtageren skal under aftjeningen af værnepligt og mellem 3 og 4 måneder før det forventede hjemsendelsestidspunkt varsle sin tilbagekomst. Endelig er der særlige regler om værnepligtige, der efterkasseres eller på anden måde hjemsendes før tiden.
Loven indeholder særskilte bestemmelser i forhold til funktionærloven, medhjælperloven, tjenestemandsloven og de søfarende. Princippet er her, at loven ikke forringer allerede opnåede goder, ligesom der er udtrykkelig hjemmel til ved aftale eller på anden måde at give de værnepligtige bedre vilkår end dem, der sikres ved loven.
Om baggrunden for lovforslaget anførtes bl.a. følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
»Det er regeringens helt principielle opfattelse, at samfundet bør beskytte den værnepligtige lønmodtager mod afskedigelse på grund af aftjening af værnepligt. Det er imidlertid også regeringens opfattelse, at beskyttelsen må tilrettelægges på en sådan måde, at der også tages et rimeligt hensyn til arbejdsgivernes interesser. Dels bør antallet af ansatte på værnepligtsorlov begrænses til dem, der havde mere end en rent midlertidig tilknytning til deres arbejdsplads, dels skal arbejdsgiveren holdes løbende underrettet, såvel om den værnepligtige rent faktisk ønsker at vende tilbage til sit arbejde som om tidspunktet herfor. Endelig må der tages hensyn til den vikar, der ofte vil blive ansat under orloven.
Det foreliggende forslag er udformet på baggrund af en afvejning af disse interesser.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 145 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, VS og KrF) mod 2 (FP).