Efter 1. behandling henvist til miljø- og planlægningsudvalget.
Sigtet med loven er at sikre overholdelse af miljø- og planlægningslovgivningen.
Der gennemføres en række bestemmelser, der skal klargøre og forbedre de retshåndhævelsesmidler, der står til myndighedernes rådighed. Desuden sættes der ind med hensyn til at forbedre mulighederne for et mere hensigtsmæssigt samarbejde mellem de myndigheder, der er involveret i retshåndhævelsen, bl.a. for at give mulighed for en opstramning af praksis med hensyn til straf for borgeres og virksomheders lovovertrædelser. Der gennemføres i denne forbindelse ændring af straffebestemmelserne i miljøbeskyttelsesloven og levnedsmiddelloven. Endvidere gennemføres bestemmelser vedr. tilsyn, myndighedernes mulighed for selv at foretage besigtigelse af ulovlige forhold samt en revision af forældelsesfrister.
Loven omfatter følgende love: Miljøbeskyttelsesloven (§ 1), vandløbsloven (§ 2), vandforsyningsloven (§ 3), kommuneplanloven (§ 4), by- og landzoneloven (§ 5), sommerhusloven (§ 6), naturfredningsloven (§ 7), bygningsfredningsloven (§ 8), råstofloven (§ 9), skovloven (§ 10), sandflugtsloven (§ 11) og levnedsmiddelloven (§ 12).
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a. om baggrunden for forslaget, at miljøministeren og boligministeren i februar 1981 tilkendegav, at det var ønskeligt at få undersøgt håndhævelsen af den bygge- og miljøretlige lovgivning.
Der blev som følge heraf nedsat et udvalg om håndhævelse af den bygge- og miljøretlige lovgivning.
Udvalget skulle navnlig undersøge karakteren af problemerne i forbindelse med håndhævelsen og undersøge og vurdere de retshåndhævelsesmuligheder, der står til rådighed for bygge- og miljømyndighederne, samt fremkomme med forslag til initiativer, der kan forbedre retshåndhævelsesmulighederne. Udvalget skulle desuden undersøge, hvilke retshåndhævelsesproblemer der forekommer, når kommuner eller andre myndigheder direkte eller indirekte begår eller medvirker til ulovligheder inden for det bygge- og miljøretlige område, med henblik på, at disse undersøgelser indgik i grundlaget for indenrigsministeriets ansvarsudvalgs overvejelser.
Udvalget afgav sin betænkning i april 1983 (Betænkning nr. 981/1983). I betænkningen indgår forslag om en række ændringer af lovgivningen inden for miljøministeriets, boligministeriets og justitsministeriets områder, samt forslag til ændring af administrativ praksis. Endelig foreslås en forbedret indsats med hensyn til vejledning og information om håndhævelsen af lovgivningen. Udvalgets forslag tager således sigte på en vid kreds af myndigheder, som i forskellige funktioner og på forskellige niveauer medvirker ved retshåndhævelsen.
Betænkningen danner baggrund for dette lovforslag på miljøministeriets område.
I tilknytning til dette lovforslag fremsatte boligministeren et lovforslag om opfølgning af betænkningen inden for boligministeriets område, forslag til lov om ændring af byggelov. (Håndhævelse af byggelovgivningen m.v.). se A.I. nr. 12.
Indenrigsministeren har endelig fremsat et lovforslag om sanktionsmuligheder over for kommunalbestyrelsesmedlemmer, der groft tilsidesætter deres pligter, forslag til lov om ændring af de kommunale styrelseslove (A.I. nr. 33).
Af udvalgets betænkning fremgår blandt andet, at et flertal for så vidt angår ændringen af miljøbeskyttelsesloven finder, at sigtet er at sikre en væsentlig forhøjelse af det bødeniveau, som i dag findes for miljølovsovertrædelser.
Bøderne skal udmåles således, at de bliver virkeligt følelige og får en stærk præventiv effekt, og udvalget understreger, at det ikke må kunne betale sig at overtræde miljøbeskyttelsesloven.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 124 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, VS og KrF) mod 4 (FP og FD).