Lovforslaget blev af folketingets formand henvist til finansudvalget, jfr. forretningsordenens § 10, stk. 2. Lovforslaget omfatter kalenderåret 1985.
Fremsættelsen af finanslovforslaget i august måned, uden for folketingets mødeperiode, sker af hensyn til grundlovens § 45, hvorefter forslag til finanslov skal fremsættes for folketinget senest 4 måneder inden finansårets begyndelse. Ifølge det fremsatte finanslovforslag var underskuddet på drifts-, anlægs- og udlånsbudgettet ca. 42 mill. kr.
Ved lovforslagets fremsættelse udtalte finansministeren bl.a.:
»Da firkløverregeringen blev dannet for knap to år siden, satte regeringen det overordnede mål for sit arbejde at genoprette dansk økonomi. Vi var fra starten klar over, at det var en opgave af så voldsomme dimensioner, at den ikke lod sig løse på et enkelt år eller to. Regeringen har derfor fastlagt nogle flerårige målsætninger for opgavens gradvise løsning. Det er vort mål, at betalingsbalanceunderskuddet skal være afviklet i løbet af de næste tre år, og vi sigter mod, at underskuddet på statsfinanserne skal være ude af verden ved udgangen af 80'erne. Samtidig vil genopretningspolitikken styrke beskæftigelsen i den private sektor og derved gøre det muligt gradvis at reducere ledigheden.
Midlerne til at nå disse vanskelige mål har været en markant ændring af den økonomiske politik. Hovedvægten blev fra starten lagt på en forbedring af erhvervenes konkurrencestilling - især gennem en afdæmpning af pris- og omkostningsudviklingen - for derigennem at få styrket produktion og beskæftigelse. Resultaterne af firkløverregeringens indsats i de første to år viser, at det kan nytte at føre en målbevidst økonomisk politik. Lønstigningstakt og inflationsrater er blevet halveret samtidig med, at det danske renteniveau er reduceret med en hast, der er uden sidestykke i nyere dansk økonomisk historie. Hertil kommer, at underskuddet på statsfinanserne - der ved regeringens tiltræden tegnede til at blive omkring 80 mia kr. - er blevet nedbragt til det halve. Disse markante resultater har omsat sig i en optimisme og virkelyst, som har resulteret i en stærk vækst i erhvervenes investeringer, i eksporten og gradvis i en mærkbar forbedring af beskæftigelsen.
Med aftalen mellem regeringen og det radikale venstre fra 25. april blev der taget et vigtigt skridt i retning af at realisere 2. fase af genopretningspolitikken. Suspensionen af dyrtidsreguleringen har muliggjort en fortsat afdæmpning af de danske lønomkostninger og dermed en styrkelse af vor konkurrenceevne. Aftalen har dermed lagt grunden til en fortsat reduktion af erhvervenes omkostningsudvikling helt frem til foråret 1987. Medvirkende hertil var også, at der med aftalen meget tidligt blev truffet politisk beslutning om udskrivningsreglerne for 1985.
En væsentlig årsag til, at det har været muligt at skabe så gunstige økonomiske resultater allerede i firkløveregeringens første to år, er, at der fra starten har været en klar markering af, at de offentlige udgifter ikke på ny ville få lov til at vokse, men at de økonomiske ressourcer måtte forbeholdes en yderligere udbygning af erhvervenes produktionsapparat og dermed lægge grunden for de kommende års fornyede økonomiske fremgang.
Allerede ved 3. behandling af finanslovforslaget for 1984 i december sidste år erklærede min forgænger, at finanslovforslaget for 1985 ville blive udarbejdet inden for en uændret udgiftsramme i forhold til 1984-budgettet - når der ses bort fra pris- og lønstigninger. I statsministerens tiltrædelseserklæring efter valget i januar blev dette gentaget og yderligere konkretiseret ved, at der blev fastlagt en beløbsramme for de samlede udgifter på 185 mia kr. Ved aftalen mellem regeringen og det radikale venstre fra april blev denne ramme bekræftet, og det er med tilfredshed, jeg i dag kan fremsætte et finanslovforslag, som overholder udgiftsrammen på 185 mia kr.
Aftalen med det radikale venstre har således både med hensyn til indkomstpolitikken og med hensyn til udgiftspolitikken fastlagt hovedlinjerne for de næste par år. Det finanslovforslag, som jeg nu fremsætter for 1985, er en direkte udmøntning af den politiske aftale fra april. Der er hermed skabt et langsigtet og sikkert grundlag for erhvervenes dispositioner.«