Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Forslaget havde følgende ordlyd:
»Folketinget pålægger regeringen at fremsætte forslag, som skal have virkning fra 1. juli 1984, om en 5 pct.-regulering af samtlige dagpengesatser, samt at der med henblik på den fremtidige reguleringsordning nedsættes et udvalg, der skal drøfte de nærmere enkeltheder vedrørende reguleringsordningens udformning.«
Om formålet med forslaget oplystes bl.a. følgende i de ledsagende bemærkninger:
»En af de alvorligste forringelser, der er sket under den borgerlige regering, er den fastfrysning af dagpengesatserne, der blev besluttet i oktober 1982.
Ikke blot den højeste dagpengesats, men også de øvrige faste satser såsom satsen for nyuddannede (dimittendsatsen) og efterlønssatserne på 80 pct. og 70 pct. er frosset fast. Den eneste undtagelse er efterlønsmodtagere, der er gået på efterløn før I. januar 1983, da de modtager en forhøjelse på ca. 4 pct. om året.
For de »individuelle« satser gælder tilsvarende, at dagpengeniveauet er låst fast for langt de fleste på grund af fjernelse af såvel dyrtidsregulering som årsregulering af det indtægtsgrundlag, der ligger til grund for dagpengeberegningen.
Efter de gældende regler er de »faste« satser frosset fast til 1. april 1985. Det betyder en alvorlig udhuling af efterlønsmodtageres og dagpengemodtageres levestandard.
Til delvis genopretning heraf og for at sikre balance i indtægtsudviklingen mellem efterløns- og dagpengemodtagere og beskæftigede lønmodtagere skal socialdemokratiet foreslå, at der sker en regulering af alle satser med 5 pct. - dog således, at der kan overvejes en vis modregning for efterlønssatser fra før 1. januar 1983 ... «
Udvalget afgav ikke betænkning over forslaget, men det kan oplyses, at forslagsstillerne i betænkningen over forslag til lov om ændring af lov om arbejdsformidling og arbejdsløshedsforsikring m.v. (Ændring af reguleringsbesiemmelser), jfr. A. 1. nr. 2, 2. samling, stillede ændringsforslag, som havde samme indhold som nærværende beslutningsforslag. Disse ændringsforslag blev forkastet ved lovforslagets 2. behandling.