Efter 1. behandling henvist til socialudvalget.
Med loven udvides adgangen til at yde dagpenge efter fødsel, således at der kan ydes dagpenge i indtil 24 uger, heraf indtil 10 uger til faderen. Dagpenge til faderen kan ydes efter den 14. uge efter fødslen og er betinget af, at begge forældre har dagpengegivende indtægt.
Faderen har endvidere ret til dagpenge under fravær fra arbejdet i indtil 2 uger efter fødslen eller barnets modtagelse i hjemmet.
Endvidere gives der mulighed for en ekstraordinær dagpengeret til en kvinde, hvis barn i tilknytning til fødslen er indlagt på sygehus på grund af for tidlig fødsel eller for lav fødselsvægt, når kvinden undlader at genoptage arbejdet, mens barnet er indlagt.
Ifølge lovforslaget skulle det personlige bidrag til dagpengefonden forhøjes til 1,95 pct. Denne bestemmelse udgik ved et ændringsforslag stillet af socialministeren, idet denne ved 3. behandling den 27. oktober af forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Forhøjelse af det personlige bidrag til dagpengefonden) havde fået gennemført en forhøjelse af det personlige bidrag til 1,85 pct., se A.I. 1. samling, nr. 42.
I udvalgets betænkning over lovforslaget blev der herudover stillet en lang række ændringsforslag, hvoraf det blot her skal nævnes, at forslagene om 2 ugers dagpengeret til faderen i forbindelse med fødslen samt udvidelsen af dagpengeretten til kvinder med for tidligt fødte børn blev stillet som ændringsforslag.
Samtidig blev ikrafttrædelsen ændret fra 1. januar 1984 til en etapevis ikrafttrædelse 1. juli 1984 og l. juli 1985.
Loven skal i øvrigt ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte og vedtagne lovforslag om ændring af lov om barselorlov m.v. (Forlængelse af barselorlov), se nærmest følgende sag.
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 114 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV, VS og KrF) mod 7 (FP).