Efter 1. behandling henvist til det energipolitiske udvalg.
Ved loven fastsættes, at aftaler om salg af naturgas mellem virksomheder, der har fået bevilling eller tilladelse i henhold til lov om naturgasforsyning til indførsel, forhandling, transport og oplagring af naturgas, og virksomheder, der driver anlæg til fremføring af naturgas, skal indeholde bindende videresalgspriser og forbrugerpriser, herunder andre betingelser.
Endvidere bestemmes, at salg af naturgas i forbindelse med levering til forbrugere med et aftag på over 300.000 m3 pr. år undtages fra gas- og varmeprisudvalgets kompetence samt fra offentlighedsbestemmelsen. Det bemærkes, at priser og betingelser for leverancer til industri (procesenergi) allerede ved ændring af varmeforsyningsloven i 1982 generelt blev undtaget fra offentlighedsbestemmelsen, hvorved sådanne leverancer blev sidestillet med vilkårene for olieprodukter.
Herudover fastsætter loven, at salg af naturgas til forbrugere med et aftag på over 300.000 m3 pr. år varetages af naturgasdistributionsselskaberne efter ensartede, landsdækkende retningslinjer, som aftalt med Dansk Olie & Naturgas A/S, og som er godkendt af energiministeren. I tilfælde af manglende enighed fastsætter energiministeren retningslinjerne. I tilfælde af uenighed om salget mellem Dansk Olie & Naturgas A/S og et eller flere af naturgasdistributionsselskaberne eller såfremt energiministeren i øvrigt finder det nødvendigt, kan energiministeren inden for rammerne af disse retningslinjer træffe afgørelse herom.
Endelig indeholder loven en meget vidtrækkende bemyndigelse til energiministeren til i givet fald at gribe regulerende ind på næsten alle niveauer i naturgasprojektet. Det bestemmes således, at energiministeren med virkning for Dansk Olie & Naturgas A/S og andre virksomheder, der driver anlæg til fremføring af naturgas, kan fastsætte regler eller træffe afgørelse om
1) udbygning af naturgasnettet og forsyningspligt, herunder virksomhedernes planer herfor, og
2) styring af virksomhedernes omkostninger.
Ved lovforslagets 2. behandling blev der vedtaget ændringsforslag stillet af energiministeren, som udbyggede det oprindelige lovforslag med de ovenfor omtalte vidtgående beføjelser til energiministeren m.h.t. styring af naturgasprojektet.
Der var således tale om, at et af energiministeren den 25. maj 1983 fremsat forslag til lov om bemyndigelse fil energiministeren vedrørende naturgasprojektets gennemførelse (jfr. A.II, nr. 4) blev indarbejdet i nærværende private lovforslag - dog med den væsentlige forskel, at bemyndigelsen i det vedtagne lovforslag er tidsubegrænset, hvor den i energiministerens lovforslag udløb den 1. december 1983.
I bemærkningerne til nævnte ændringsforslag i betænkningen over lovforslaget er bl.a. anført følgende vedr. den påtænkte anvendelse af bemyndigelserne:
»I nr. 01 foreslås det, at salg af naturgas i forbindelse med levering til forbrugere med et aftag på over 300.000 m3 pr. år undtages fra gas- og varmeprisudvalgets kompetence samt fra offentlighedsbestemmelsen. Det bemærkes, at priser og betingelser for leverancer til industri (procesenergi) allerede ved ændring af varmeforsyningsloven i 1982 generelt blev undtaget fra offentlighedsbestemmelsen, hvorved sådanne leverancer blev sidestillet med vilkårene for olieprodukter.
Formålet med at indsætte en § 36 a er at sikre, at spørgsmål af væsentlig betydning for naturgasprojektets samlede udvikling kan afklares, også selv om der ikke skulle være enighed mellem de forskellige deltagende selskaber og eventuelle kommunale forsyningsvirksomheder. Beføjelserne i § 36 a vil i betydelig grad styrke de bestræbelser, energiministeren kan udfolde for at sikre en positiv udvikling i projektet, specielt hvad angår omkostningerne i de regionale selskaber og en samlet prioritering af netudbygningen. Det forudsættes, at disse bestræbelser først og fremmest vil blive videreført inden for rammerne af det allerede nedsatte kontaktudvalg. Der er således tale om at fastholde det allerede udbyggede samarbejde, også på sekretariatsplan, mellem projektets forskellige selskaber og instanser som grundlaget for naturgasprojektets videreførelse. Bemyndigelserne til energiministeren muliggør imidlertid, at der kan træffes bindende beslutninger ud fra hensynet til helheden i projektet under alle forudsætninger.
Den nødvendige koordination af salget til de store kunder forudsætter en mere enhedspræget organisering af markedsføringen, end hvad der hidtil har præget det samlede projekt. En sådan koordination er også forudsætningen for, at der kan gennemføres en effektiv markedsføring i forhold til de kunder, der skal sælges naturgas til på individuelle kontrakter. Afsætningen til disse kunder skal fortsat ske på almindelige markedsmæssige vilkår, altså således, at den enkelte virksomhed selv afgør, om tilbuddet om naturgas er så konkurrencedygtigt, at man vil benytte sig af det. Af hensyn til belastningsudjævningen, styringen af naturgaslagrene og f. eks. gennemførelsen af eksportsalg forudsættes det, at der - sådan som det også kendes i forbindelse med afsætningen af naturgas i andre lande - til prisen kan knyttes vilkår om fordeling af forbruget i kontraktperioden, om afbrydelse af levering samt om aftagepligt, eventuelt i form af minimumsbetaling.
De retningslinjer for salg til storforbrugere med individuelle aftaler, der er fastlagt i den fælles naturgasleveringsaftale af 9. november 1982 mellem regionale selskaber og Dansk Olie & Naturgas A/S, skønnes egnede som grundlag for samarbejdet i projektet på dette område. Bestemmelsen om, at energiministeren skal godkende retningslinjerne, indebærer en beføjelse til ministeren til i givet fald at kræve sådanne ændringer gennemført i disse retningslinjer, at de vil kunne godkendes. For at undgå konkurrenceforvridning er det nødvendigt, at disse retningslinjer gøres ensartede og landsdækkende. Princippet om, at retningslinjerne skal være ensartede og landsdækkende, vil i henhold til lovteksten også være gældende i tilfælde af eventuelle ændringer i retningslinjerne.
Tredje punktum i § 36 b indebærer bl. a., at energiministeren vil kunne træffe afgørelse om gennemførelse af salg i tilfælde, hvor der måtte være uenighed mellem parterne i projektet herom. Energiministerens afgørelse skal i så fald træffes inden for rammerne af de nævnte retningslinjer, hvilket indebærer, at der også i sådanne tilfælde vil være tale om salg via et af de regionale selskaber - og ikke direkte fra Dansk Olie & Naturgas A/S til forbrugeren. Bestemmelsens primære formål er at undgå, at en uenighed mellem forskellige selskaber inden for projektets samlede struktur vil kunne bremse en tilstrækkelig effektiv og aktiv markedsføringsindsats.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 156 stemmer imod 12 (FP).