Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget,
Loven indebærer, at der skabes hjemmel for Danmarks tiltrædelse af De Forenede Nationers konvention om en kodeks for liniekonferencer med tilhørende resolution II om forholdet til linier, der ikke er medlemmer af en konference, og med de forbehold, der følger af EF-Rådets forordning nr. 954/79 af 15. maj 1979 om medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af De Forenede Nationers konvention om en kodeks for liniekonferencer.
Indholdet af disse aftaler og baggrunden herfor er udførligt beskrevet i lovforslagets bemærkninger, hvor aftalerne i øvrigt er optrykt som bilag. I korthed kan anføres, at der i konventionen er indarbejdet det såkaldte 40-40-20 princip, som indebærer, at eksport- og importlandets rederier får ret til hvert at transportere ca. 40 pct. af den del af samhandelen mellem de to lande, som finder sted med konferenceskibe, medens skibe fra andre lande må konkurrere om de resterende ca. 20 pct. EF-Rådets forordning (nr. 954/79 af 15. maj 1979) indebærer imidlertid, at medlemslandene tiltræder konventionen med visse forbehold, som bl. a. indebærer, at sejladsen mellem EF-lande og så vidt muligt også andre OECD-lande holdes uden for konventionens lastfordelingsregler. Endvidere skal der ske en omfordeling på grundlag af kommercielle principper af de lastandele, som i henhold til konventionen tilfalder EF-landenes og de øvrige OECD-landes rederier i farten på tredjelande.
I udvalgets betænkning har industriministeren oplyst, »at det ikke er hans hensigt, at den i lovforslaget indeholdte bemyndigelse skal udnyttes til, at Danmark som et af de første EF-lande ratificerer FN-konventionen. En dansk ratifikation bør ske samtidig med eller efter, at en væsentlig del af EF-landene og de øvrige OECD- lande, som går ind for EF-ordningen, har ratificeret konventionen.
Danmark vil sammen med andre ligesindede lande udnytte den mellemliggende tid til at søge forholdet med hensyn til USAs og Japans holdning til konventionen mere afklaret, og ministeren håber, at en tilfredsstillende løsning er fundet, inden den danske ratifikation finder sted«.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 134 stemmer, 5 (VS) stemte hverken for eller imod.