Efter 1. behandling henvist til det energipolitiske udvalg.
Forslaget til folketingsbeslutning havde følgende ordlyd:
»Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag, der indebærer:
1. at prisen på naturgas til individuel opvarmning hos ejere og lejere af boliger kommer til at svare til prisen på gasolie,
2. at D.O.N.G. A/S får den direkte forhandlingsret over for større industrikunder.«
Om baggrunden for forslaget anførtes bl. a. følgende i de ledsagende bemærkninger:
»I henhold til § 27 i lov nr. 258 af 8. juni 1979 om varmeforsyning fastsættes prisen for naturgas efter det såkaldte omkostningsprincip. Det hedder således, at »de nødvendige kollektive varmeforsyningsanlæg, kraftvarmeværker samt virksomheder, der har fået bevilling eller tilladelse i henhold til lov om naturgasforsyning til indførsel, forhandling, transport og oplagring af naturgas, kan i priserne for levering af opvarmet vand, damp eller gas indregne nødvendige udgifter til brændsel, lønninger og andre driftsomkostninger, administration og salg samt forrentning af fremmedkapital. Herudover kan der indregnes driftsmæssige afskrivninger og, med det i § 28 nævnte gas- og varmeprisudvalgs tiltræden, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital efter regler fastsat af handelsministeren« (nu energiministeren). Dette indebærer, at den enkelte forbruger ikke har nogen garanti i medfør af lov m.h.t. prisen på naturgas. Dette giver stor usikkerhed - så stor at naturgasprojektets sunde forrentning kan bringes i fare på grund af for ringe tilslutning.
Forslagsstillerne finder, at det er uønskeligt med en tvangstilslutning, og at denne kan undgås, dersom forbrugerne sikres vished om prisen direkte gennem lovgivning.
Hvis prisen på naturgas som foreslået kommer til at svare til prisen på fyringsolie, vil brændselsudgiften falde ca. 6 pct. ved overgang fra olie til gas p.g.a. gassens senere forbrænding. Herudover skal der kunne gives introduktionsrabatter i en overgangsperiode.
Forslaget vil indebære, at »projektets økonomi forbedres ved stigende oliepriser, fordi der herved kan ske en hurtigere afskrivning af anlægget. Denne mergevinst vil tilfalde D.O.N.G. A/S. Men det vil være rimeligt, dersom en passende del i dette tilfælde går direkte videre til samfundet.
Ved faldende oliepriser vil projektets interne forrentning falde, medmindre naturgasprisen for den enkelte forbruger vil ligge over gasolieprisen. En naturgaspris, der er højere end gasolieprisen, finder forslagsstillerne er forkert. Naturgassen blev indført af hensyn til forsyningssikkerheden. Det er således et landspolitisk anliggende. Det vil derfor være direkte urimeligt, om den evt. forhøjede pris på energi som følge af et ønske om en øget forsyningssikkerhed væltes over på en lille del af forbrugerne - nemlig dem, der på grund af den overordnede varmeforsyningsplanlægning mere eller mindre direkte tvinges til at gå over til naturgas. Naturgasprisen bør derfor også i dette tilfælde følge gasolieprisen, og en evt. dårligere forrentning af projektet bør bæres af samfundet som helhed.«
Forslaget blev ved 1. behandling støttet af energiministeren samt ordførerne for partier udgørende et flertal i folketinget (S, SF, RV og KrF). På denne baggrund oplyste energiministeren, at han ville følge flertallets indstilling og snarest fremsætte lovforslag i overensstemmelse med nærværende beslutningsforslags intentioner.
Der blev herefter den 12. maj fremsat lovforslag om ændring af varmeforsyningsloven, som blev vedtaget ved 3. behandling den 3. juni, se A I, nr. 24.
Det energipolitiske udvalg afgav ikke betænkning over forslaget.