Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Indholdet af loven, der i hovedsagen træder i kraft den 1. januar 1982, og som medfører en række ændringer i lov om kommunernes styrelse og lov om Københavns kommunes styrelse, kan gengives således.
1) Der indføres et fast vederlag til kommunalbestyrelsens (amtsrådets) medlemmer.
2) Udbetaling af diæter i forbindelse med deltagelse i kurser m.v. gøres obligatorisk i tilfælde, hvor udgifterne i tilknytning hertil dækkes af kommunen.
3) Økonomiudvalget i den enkelte kommune får mulighed for at tillade, at kommunalbestyrelsesmedlemmer, som ikke er medlem af økonomiudvalget, overværer dettes afsluttende behandling af årsbudget og flerårige budgetoverslag.
4) Der gives adgang til for det enkelte kommunalbestyrelsesmedlem efter anmodning at modtage dagsordener, udskrifter af beslutningsprotokoller og sagsmateriale fra udvalg, som den pågældende ikke er medlem af.
5) Der gives mulighed for at gribe ind over for borgmestre og rådmænd, som vægrer sig ved at udføre en lovligt truffet kommunalbestyrelsesbeslutning. Der kan blive tale om at udpege et (andet) kommunalbestyrelsesmedlem til at varetage den pågældende opgave eller ved grov eller gentagen vægring om suspension og eventuel efterfølgende afsættelse ved dom. Forud for domstolsafgørelsen skal kommunalbestyrelsens beslutning stadfæstes af indenrigsministeren. Endvidere kan der i disse tilfælde med indenrigsministerens godkendelse ske en nedsættelse - eventuelt et bortfald - af det vederlag, der ydes den pågældende.
6) Der fastsættes regler, som tilsigter en forenkling af det økonomiske tilsyn med kommunerne.
7) Der foretages en række mindre ændringer med hensyn til navnlig viceborgmesterens og udvalgsformændenes stilling.
8) På en række punkter tilsigtes en præcisering eller ajourføring af den hidtil gældende lovtekst i overensstemmelse med udviklingen i praksis. Dette gælder især visse ændringer vedrørende udvalgenes arbejdsform, økonomiudvalgets opgaver og borgmesterens muligheder for indgriben i sagsbehandlingen.
9) De af lovændringerne berørte bestemmelser formuleres kønsneutralt.
For god ordens skyld bemærkes det, at de ovenfor beskrevne ændringer ikke i fuldt omfang gælder lov om Københavns kommunes styrelse, idet Københavns kommunes særlige styrelsesordning medfører, at en del af disse ændringer i den kommunale styrelseslov ikke lader sig overføre til loven om Københavns kommunes styrelse. Det er dog tilstræbt, at ændringerne i de 2 styrelseslove i videst muligt omfang kommer til at svare til hinanden.
Da det fremsatte lovforslag, bortset fra de under 6) omtalte ændringer, var en uændret genfremsættelse af et i folketingsåret 1979-80, 2. samling, fremsat lovforslag, kan der med hensyn til lovforslagets baggrund m.v. samt oprindelige udseende i hovedsagen henvises til omtalen af det nævnte lovforslag i Folketingsårbog 1979-80, side 317ff. Baggrunden for de under 6) omtalte ændringer var ifølge den skriftlige fremsættelse den afklaring, der havde fundet sted under debatten den 13. maj 1980 i folketinget på baggrund af indenrigsministerens skriftlige redegørelse vedrørende statsamterne. Der kan herom henvises til Folketingsårbog 1979-80, side 559.
I den af udvalget afgivne betænkning er optaget nogle tilsagn afgivet af indenrigsministeren over for udvalget samt en række udtalelser - de fleste i form af opfordringer til indenrigsministeren - fra det samlede udvalg vedrørende de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmers informationsadgang, vederlæggelse til medlemmerne af borgerrepræsentationen i København, størrelsen af de under 1) omtalte faste vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer, diæter for deltagelse i visse møder samt tidspunktet for afholdelsen af og varigheden af møder i kommunale råd.
Betænkningen indeholder endvidere en række ændringsforslag stillet af indenrigsministeren og tiltrådt af udvalget. Blandt disse kan nævnes, at det oprindelige forslag om adgang til i amtskommunerne og i kommuner med mindst 40.000 indbyggere at vælge et såkaldt mellemformstyre, dvs. en tilnærmelse til magistratsstyre, der bl. a. skulle indebære, at udvalgsformændene skulle vælges ved forholdstalsvalg og for hele perioden, og at udvalgsformændene ligesom borgmesteren skulle være fødte medlemmer af økonomiudvalget, udgik af lovforslaget. Også de ovenfor under 2), 3), 4) og 9) omtalte ændringer hidrørte fra sådanne ændringsforslag. Der blev endvidere af nogle mindretal stillet en række ændringsforslag og underændringsforslag, hvorom må henvises til betænkningen. Desuden blev der til 2. behandling stillet 4 ændringsforslag uden for betænkningen af Tyroll (VS) og Kurt Hansen (VS).
Efter at de af indenrigsministeren stillede ændringsforslag var blevet vedtaget og de øvrige ændringsforslag forkastet ved 2. behandling, blev lovforslaget henvist til fornyet behandling i kommunaludvalget.
Ud over en supplerende udtalelse fra udvalget om vederlæggelse til medlemmerne af Københavns borgerrepræsentation indeholder den af udvalget afgivne tillægsbetænkning et af et mindretal (FP) stillet ændringsforslag.
Efter at dette ændringsforslag var blevet forkastet, blev lovforslaget vedtaget ved 3. behandling med 162 stemmer mod 5 (VS).