Efter 1. behandling henvist til udvalget for forretningsordenen.
Under 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
I det følgende omtales de væsentligere ændringer i folketingets forretningsorden, der blev gennemført ved folketingsbeslutningen.
1. Forespørgsler og redegørelser: Ifølge folketingsbeslutningen vil fravigelse af fristen for en forhandling om en redegørelse fremtidig kunne ske med almindeligt flertal. For så vidt angår taletidsreglerne gennemførtes ved forespørgsler en udvidelse af den taletid, der i 2. omgang tilkommer forespørgeren, fra 5 min. til 10 min., mens taletiden i 1. omgang for forespørgeren og for ordførerne for partierne blev nedsat fra 15 min. til 10 min. Endelig blev der indført taletid for ministre under forhandling om forespørgsler på 1. gang 20 min., 2. gang 10 min. og flg. gange 10 min. Taletiden under forhandlinger om redegørelser fra ministre blev for ordførere nedsat fra 15 min. til 10 min. og for ministre fra ½ time til 20 min.
2. Spørgetiden: For så vidt angår taletider skete der for ministre en nedsættelse fra 3 til 2 min. Taletiden for spørgerens mundtlige begrundelse blev nedsat fra 2 minutter til 1 min. Herefter kan spørgeren få ordet 1 gang à 2 min. og 1 gang à 1 min. Såfremt mundtlig begrundelse ikke er givet, kan spørgeren efter besvarelsen få 2 gange à 2 min. Som tidligere kan formanden give andre medlemmer end spørgeren ordet én gang, nu dog kun à 1 minut, og det forudsættes, at formanden fremover efter omstændighederne kan give mere end to medspørgere ordet for at stille supplerende spørgsmål til ministeren. Herudover kan der, hvis formanden skønner det rimeligt, gives spørgeren (eller medspørgere) ordet for yderligere bemærkninger (henholdsvis spørgsmål) à 1 minut. Der indførtes endvidere en tydeliggørende formulering af reglen om, at en spørger ikke har ret til at få ordet, efter at ministeren har erklæret, at han ikke ser sig i stand til at besvare spørgsmålet. Fristen for indlevering af spørgsmål til mundtlig besvarelse blev ændret fra kl. 15 til kl. 12 den tredje søgnedag før spørgetiden. Endelig blev i forretningsordenen optaget en bestemmelse, hvorefter spørgsmål til skriftlig besvarelse bør være affattet således, at besvarelsen kan holdes inden for et rimeligt omfang.
3. Adgang til at tale fra pladserne: Der indførtes en bestemmelse, hvorefter folketingets medlemmer og ministre taler fra folketingets talerstol eller efter formandens bestemmelse fra deres pladser i salen. Sidstnævnte mulighed, der navnlig tænkes anvendt ved spørgetiden, træder i kraft, når de tekniske forudsætninger er gennemført, formentlig fra medio januar 1982.
4. Elektrisk afstemning: Det besluttedes, at afstemning sædvanligvis skal ske ved hjælp af et afstemningsanlæg.
Kan afstemningsanlæg ikke benyttes, sker afstemning ved, at medlemmerne rejser sig fra deres pladser. Også muligheden for afstemning ved navneopråb bibeholdtes. Bestemmelserne træder først i kraft fra det tidspunkt, da de nødvendige tekniske installationer er foretaget, hvilket forventedes at kunne ske fra folketingsåret 1982-83.
5. Betænkningsafgivelse efter anmodning fra mindretal: I folketingsbeslutningen indførtes bestemmelse om, at et udvalg bør afgive betænkning over »private« forslag, når det kræves af forslagsstillerne og kravet støttes af mindst 2/5 af udvalgets medlemmer. Ifølge udvalgsbetænkningen var der i udvalget enighed om, at ordet »bør« indeholder en stærk henstilling til udvalgene om normalt at imødekomme et krav fra et mindretal om betænkningsafgivelse, men at afgørelsen også i disse tilfælde må bero hos udvalgets flertal.
6. Formandens stilling: Der indførtes en bestemmelse, som understreger formandens stilling som leder i videre forstand, ligesom der til formandens pligter som forhandlingsleder føjedes, at han skal sikre en værdig forhandlingsform.
7. Lovforslags affattelse: Der indførtes en bestemmelse svarende til den hidtidige praksis om affattelse af titler på lovforslag m.v. Lovforslag, der ikke er i overensstemmelse med disse regler, afvises af formanden.
8. Der indførtes et nyt stykke i bestemmelsen om afvisning af forslag ved tingets beslutning, hvori det udtrykkelig nævnes, at reglerne også finder anvendelse, hvor formanden som forhandlingsleder vælger at indstille til tinget, at et forslag eller ændringsforslag afvises.
9. Utilbørlige skriftlige ytringer m.v.: De i forretningsordenens § 29, stk. 2, indeholdte forholdsregler (formandspåtale m.v.) navnlig over for et medlems utilbørlige ytringer blev udtrykkeligt gjort anvendelige også overfor medlemmers utilbørlige skriftlige ytringer i forslag, betænkninger m.v.
10. Forhandling om forslag om udvalgshenvisning: Der indførtes en udtrykkelig bestemmelse om, at formanden kan give adgang til særskilt forhandling om henvisning af et forslag til udvalgsbehandling.
11. Taletidsregler ved et forslags fortsatte behandling: Det blev udtrykkeligt fastsat, at der med hensyn til taletider begyndes forfra, når en forhandling genoptages, efter at sagens behandling har været stillet i bero under udvalgsbehandlingen.
12. Ændringsforslag til finanslov m.v.: Der gennemførtes en forlængelse til 4 dage af fristen for omdeling af ændringsforslag og underændringsforslag til forslag til finanslov og tillægsbevillingslov.
13. Orlovsregler: I den omformulering af orlovsbestemmelsen, der blev gennemført, er for det første præciseret, at udsendelse i offentligt hverv betyder udsendelse til udlandet i sådant hverv, for det andet er som noget nyt indsat, at der kan gives orlov på grund af tilsvarende udsendelse, d.v.s. udsendelse i regeringens eller folketingets regie til Færøerne eller Grønland, for det tredje er som noget nyt bestemt, at der kan tilstås folketingsmedlemmer, der samtidig er medlemmer af Færøernes lagting eller Grønlands landsting, orlov med vederlag for deltagelse i de respektive tings møder og udvalgsmøder i umiddelbar tilslutning dertil, og for det fjerde bestemtes om den særlige ministerorlov, at den periode, hvori den pågældende ikke regelmæssigt kan give møde i folketinget, skal være mindst 7 dage eller den samme periode, som gælder i andre orlovstilfælde, ligesom der også her blev skabt mulighed for orlov med vederlag ved udsendelse til Færøerne eller Grønland.
14. Udtrykkene »han«, »ham« og »hans«: Den i forretningsordenen hidtil anvendte sprogbrug ændres således, at udtrykkene »han«, »ham« og »hans« erstattes af andre udtryk (evt. ved en omskrivning.).
Forslaget til folketingsbeslutning blev fremsat af det samlede præsidium som en helhed, idet det dog i fremsættelsestalen anførtes, at dette ikke betød, at hver enkelt af de foreslåede ændringer var tiltrådt af alle fem præsidiemedlemmer, idet enkelte ændringer er udtryk for, hvad et flertal er nået frem til.
Under 1. behandling af beslutningsforslaget blev der af alle ordførere udtrykt tilfredshed med det af præsidiet fremsatte forslag til revision af forretningsordenen. En stillingtagen til de enkelte foreslåede ændringer blev af de fleste ordførere udskudt til drøftelserne i udvalget for forretningsordenen.
I den meget omfattende betænkning fra udvalget blev der fremsat en del ændringsforslag såvel af udvalget eller et flertal af dette som af mindretal. Betænkningen indeholder endvidere en omtale af forskellige overvejelser om ændringer i arbejdsgangen, der ikke kræver ændring af forretningsordenen.
a) Forbedring af medlemmernes arbejdsforhold: Gennem udenrigsministeriets udflytning fra Christiansborg var der skabt mulighed for, at medlemmerne kan få hver sit arbejdsværelse. Som nævnt i udvalgets beretning af 24. februar 1981 (tillæg B, sp. 000) var det besluttet med virkning fra 1. april 1981 at stille økonomiske midler til rådighed for tingets medlemmer til ansættelse af sekretærmedhjælp som aflastning i det daglige arbejde. Udvalget henstillede til præsidiet at fortsætte overvejelser om medlemmernes økonomiske forhold. Arbejdet med at gennemføre en EDB-registrering med hensyn til lovgivningsarbejdet ville blive søgt fremmet mest muligt. b) Der gengives i betænkningen visse retningslinier for planlægningen af ugens møder og afstemninger, som formanden angav i videst muligt omfang at ville lægge til grund også ved den fremtidige tilrettelæggelse af tingets arbejde. Ifølge disse retningslinier samles afstemningerne om muligt tirsdag og fredag.
c) På baggrund af bemærkningerne til beslutningsforslaget gengives forskellige synspunkter om afstemningsordenen ved dagsordensforslag: Et forslag fra præsidiet om så vidt muligt at undgå »indholdsløse« afværgedagsordener mødte tilslutning fra udvalget. Derimod var der ikke flertal for et ønske om at ændre den hidtil anvendte afstemningsorden, således at der blev mulighed for afstemning om oppositionens dagsordensforslag, også når der foreligger en afværgedagsorden, eller for et forslag om at skabe mulighed for at vedtage flere dagsordensforslag under samme behandling. Flertallet henviser bl. a. til, at det ikke er tilstrækkeligt afklaret, hvilke konsekvenser en ændret praksis ville indebære.
d) Offentlige høringer: Der var i udvalget enighed om, at det ikke var foreneligt med dansk forfatningspraksis og med de forudsætninger, der ligger til grund for dansk folkestyre, at indføre et høringsinstitut som det amerikanske, hvor de, der indkaldes, er forpligtet til at møde og til at udtale sig. Det anføres derimod, at folketingsudvalg - gennem eller uafhængigt af en minister - kan indbyde uafhængige eksperter til at komme til stede i udvalget. Der henvises endvidere til, at udvalg, der ønsker at foranstalte en høring, kan rette henvendelse herom til præsidiet (der eventuelt kan forelægge spørgsmålet for udvalget for forretningsordenen). Det bemærkes i øvrigt, at en eventuel ændring af gældende praksis ville kunne ske uden ændring af forretningsordenen.
2. behandling blev efter forhandlingen og afstemningen om ændringsforslagene afbrudt med henblik på under en sidste udvalgsbehandling at underkaste de vedtagne ændringer en teknisk gennemgang. Udvalget for forretningsordenen afgav herefter en tillægsbetænkning alene indeholdende partiernes indstillinger. Under den genoptagne 2. behandling blev beslutningsforslaget vedtaget med 121 stemmer mod 19 (FP og VS). Ingen tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.