Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Med loven gennemførtes en række ændringer inden for arbejdsløshedsforsikringens og arbejdsformidlingens område.
Inden for forsikringsområdet ændredes opkrævning af arbejdsgiverbidraget, således at bidraget fremover opkræves af statsskattedirektoratet og indbetales til statsskattedirektoratets kildeskatteafdeling sammen med indbetaling af indeholdte kildeskattebeløb.
Som følge af omlægningen sker der mindre ændringer i kredsen af bidragspligtige arbejdsgivere og af de lønmodtagere, for hvem der skal betales bidrag. Loven indebærer administrative lettelser for arbejdsgiverne, idet disse ved beregningen af bidragene kan bruge de oplysninger, som allerede foreligger til brug for beregningen af ATP, men medfører ikke ændringer i bidragets størrelse.
Samtidig gennemførtes en ophævelse af en række bestemmelser om fritagelse for at betale bidrag for visse lønmodtagergrupper, idet disse bestemmelser er vanskelige at administrere og kontrollere og i øvrigt ikke er af større betydning for arbejdsgiverne.
Der gennemførtes en ændring af lovens § 91 om arbejdsgivererklæringer, således at disse oplysninger i højere grad kan anvendes til sikring af korrekt administration. Formålet hermed er i første omgang at sikre de rigtige lønoplysninger ved et krav om, at arbejdsgivererklæringer skal foreligge i alle tilfælde, hvor der skal foretages en (ny) beregning af dagpengesatsen.
Retten til efterløn blev forlænget indtil tidspunktet for den første folkepensionsudbetaling, det vil sige indtil udgangen af den måned, hvori medlemmet fylder 67 år, og retten til dagpenge vil med gennemførelsen af loven bortfalde med udgangen af den måned, hvori medlemmet fylder 67 år.
Der gennemførtes en række mindre ændringer inden for forsikringsområdet af overvejende administrativ, teknisk karakter.
På formidlingsområdet tilvejebragtes hjemmel til anvendelse af elektronisk databehandling til brug for udarbejdelse af ledighedsstatistik, anvisning af arbejde og gennemførelse af tilsynet med de anerkendte arbejdsløshedskasser.
Loven indeholder endvidere en ændret formulering af lovens § 4, stk. 3, om kredsen af tilforordnede i landsarbejdsnævnet og et forslag om ændring af lovens § 24 a om privat arbejdsanvisning.
I udvalgsbetænkningen stilledes en række ændringsforslag af udvalgsmedlemmerne fra venstre og det konservative folkeparti om størrelsen af arbejdsgivernes samlede bidrag, af fremskridtspartiets medlemmer af udvalget om administration af loven, den centrale kompetence til at tillade privat arbejdsanvisning, ophævelse af arbejdsgiverbidrag og af straffebestemmelser, af socialistisk folkepartis og venstresocialisternes medlemmer af udvalget om (ophævelse af adgangen til at tillade privat arbejdsanvisning, tilbagebetaling af forkert udbetalte dagpenge og om ophævelse af forslaget om indførelse af EDB-registre samt af venstresocialisternes medlem om forbindelser mellem landsarbejdsnævnet og arbejdsmarkedsnævnene og om indførelse af mulighed for arbejdstagere til at undlade at tage anvist arbejde. Mens alle disse ændringsforslag blev forkastet ved 2. behandling, blev 2 ændringsforslag fra ministeren - begge i det væsentlige af redaktionel karakter - vedtaget.
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 89 stemmer mod 74 (V, KF, FP, SF og VS). Ingen undlod at stemme.