Efter 1. behandling henvist til uddannelsesudvalget.
Efter loven yder staten fremover støtte til de to institutioner efter reglerne om statsstøtte til private skoler, dvs. med 85 pct. af de undervisningsrelevante udgifter.
Statens støtte er betinget af, at institutionen er en selvejende institution med vedtægter, der er godkendt af undervisningsministeren, at undervisningsministeren fastsætter optagelseskapaciteten, og at lederen er godkendt.
Om baggrunden for lovforslaget oplyste undervisningsministeren følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
»Den Frie Lærerskole har modtaget støtte igennem mange år, og den nuværende hjemmel findes i en tekstanmærkning på finansloven, der er optaget på grundlag af et aktstykke fra 1970. Lærerskolen uddanner lærere til de fri skoler (friskoler, efterskoler og folkehøjskoler), og uddannelsen tager altså ikke sigte på folkeskolen. Ministeriet har derfor ikke ført tilsyn med lærerskolens uddannelsesordning, og det er heller ikke meningen, at man vil gøre det i fremtiden. For Den Frie Lærerskoles vedkommende vil der derfor alene blive tale om en lovfæstelse af allerede gældende regler.
Læreruddannelsen ved Det Nødvendige Seminarium, der - som et uddannelsesforsøg - har været i virksomhed i godt 8 år, sigter mod ansættelse i folkeskolen. Med henblik på denne institution er det foreslået, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om uddannelsen, dvs. om optagelsen, undervisningens tilrettelæggelse m. v. og eksamen.
Den Frie Lærerskole har hidtil været behandlet som en højskole i relation til tilskudsreglerne og vil som hidtil kunne følge reglerne i skolestøttelovgivningen. På grund af den særlige udformning af læreruddannelsen ved Det Nødvendige Seminarium må støtteordningen udformes særskilt, og det foreslås derfor, at ministeren bemyndiges til at fravige reglerne i skolestøttelovgivningen.
Det retlige grundlag for Det Nødvendige Seminariums virksomhed har været de to aktstykker, hvormed folketingets finansudvalg har godkendt de to uddannelsesforsøg, der blev påbegyndt i henholdsvis 1972 og 1976, hvoraf det sidste afsluttes sommeren 1980. Man har fundet det rimeligt, at der nu tilvejebringes en mere varig hjemmel for denne institutions virksomhed, og i forbindelse hermed fundet det naturligt at tilvejebringe lovhjemmel for den anden institution, som giver en læreruddannelse efter andre regler end læreruddannelsesloven, samt at lade de to institutioner blive omfattet af samme lov.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 92 stemmer mod 67 (V, KF, FP, CD og KrF), medens 1 (Brøndsted (V)) hverken stemte for eller imod.