Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om Grønlands hjemmestyre (se A. I., nr. 35).
Ved loven gennemføres følgende foranstaltninger på arbejdsmarkedet i Grønland:
1) Dyrtidstillægget forhøjes fra 40 øre til 50 øre pr. time.
2) De kollektive overenskomster med lønmodtagerorganisationer med hjemsted uden for Grønland forlænges i 2 år.
3) Der kan i to-års perioden kun ske en forhøjelse af lønningerne inden for en beløbsramme på 1,75 pet. af den samlede lønsum.
4) Tjenestemændenes lønforhøjelser skal holdes inden for 1,5 pet. af den årlige lønsum.
5) Ferien forlænges til 5 uger.
6) Fredspligten forlænges ligeledes i 2 år.
7) Ministeren for Grønland bemyndiges til at fastsætte regler om forlængelse af de gældende overenskomster m.v. med lønmodtagerorganisationer med hjemsted i Grønland (først og fremmest »SIK«), såfremt der ikke inden 1. september 1979 er opnået enighed på dette område.
Om baggrunden for lovforslaget oplyste ministeren for Grønland ved den skriftlige fremsættelse bl. a.:
»Lovforslaget tager sigte på at imødegå den situation, der er opstået for det grønlandske arbejdsmarked efter gennemførelsen af loven om forlængelse af kollektive overenskomster og aftaler m.v. af 29. marts 1979. Ved denne lov blev den væsentligste del af det grønlandske arbejdsmarked undtaget, idet en række af lovens bestemmelser vanskeligt ville kunne bringes i anvendelse i Grønland ...«
»Grønlands landsting har været inddraget i forudgående drøftelser vedrørende problemerne på arbejdsmarkedet og har tilkendegivet sin principielle holdning til overenskomstsituationen. Uanset at Grønlands landsting finder, at lønaftaler m.v. bør afgøres ved frie forhandlinger mellem parterne, har landstinget under indtryk af afstanden mellem parterne og den deraf afledte risiko for konflikter, som vil besværliggøre hjemmestyrets gennemførelse samt medfore en alvorlig økonomisk belastning for det grønlandske samfund, udtalt sin tilslutning til en løsning på arbejdsmarkedet ved hjælp af lovgivning.
Landstinget har i sin udtalelse forudsat, at SIK-området - Sulinermik Inutigssarsiuteqartut Kâtuvfiat - skulle holdes uden for et lovindgreb, indtil forhandlinger mellem parterne har fundet sted, idet hjemmestyret dog vil være indstillet på at tage et lovindgreb på SIK-området op til fornyet overvejelse, såfremt forhandlingerne bryder sammen.
Der består fortsat en række særlige problemer for denne del af det grønlandske arbejdsmarked, herunder et særligt lavtlønsproblem for ikke-faglærte arbejdere. Under hensyn til Grønlands landstings udtalelse samt de særlige problemer for denne del af det grønlandske arbejdsmarked åbnes der ved forslaget mulighed for, at parterne gennem frie forhandlinger kan søge en løsning af de nævnte problemer, og overenskomster indgået med organisationer med hjemsted i Grønland foreslås derfor ikke direkte omfattet af lovforslagets bestemmelser. Ved udarbejdelsen af lovforslaget har det i øvrigt været hensigten at afstemme lønudviklingen med tilsvarende grupper i Danmark ...«
For så vidt angår den ovenfor under pkt. 7 omtalte bemyndigelse oplyses følgende i udvalgets betænkning:
»Udvalget har noteret sig følgende udtalelser af ministeren for Grønland fremsat under lovforslagets l. behandling og i samrådet med udvalget:
»Såfremt der ikke opnås enighed i de kommende forhandlinger mellem SIK og ministeren for Grønland vedrørende indgåelse af nye overenskomster, agter jeg at konsultere Grønlands hjemmestyre. Såfremt man ikke ser sig i stand til at kunne anbefale mig at anvende den i § 10 indeholdte bemyndigelse, vil bemyndigelsen ikke blive anvendt.« «
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 104 stemmer mod 47 (FP, SF, DKP, DR og VS), medens et medlem (Hans Jørgen Jensen) hverken stemte for eller imod.