Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.
Ved loven, der trådte i kraft den 1. juli 1979, gives der hjemmel til oprettelse af et forebyggelsesråd, der har til opgave at foretage en løbende kritisk vurdering af eksisterende sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende foranstaltninger i og uden for sundhedssektoren og over for indenrigsministeren at fremsætte forslag til fremme af den forebyggende indsats i samfundet.
Forebyggelsesrådet består af 17 medlemmer, herunder medicinaldirektøren. Medlemmerne beskikkes af indenrigsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra en række ministerier, kommunale organisationer m. v. samt planlægningsrådet for forskningen, statens husholdningsråd og forbrugerrådet. Formand og næstformand udpeges blandt rådets medlemmer af indenrigsministeren, der tillige efter forhandling med rådet kan træffe beslutning om udvidelse eller ændring i rådets sammensætning. Rådet, hvis forretningsorden fastsættes af indenrigsministeren, nedsætter et forretningsudvalg bestående af rådets formand, der også er formand for forretningsudvalget, og næstformand samt medicinaldirektøren og kan desuden nedsætte sagkyndige udvalg, hvortil også personer uden for rådets medlemskreds kan vælges. Rådet offentliggør beretninger om rådets virksomhed.
Forslag om revision af loven fremsættes for folketinget senest i folketingsåret 1983-84.
Om baggrunden for lovforslaget udtalte indenrigsministeren i sin fremsættelsestale bl. a.:
»Det foreliggende forslag er udarbejdet på grundlag af betænkning 809/1977 om prioritering i sundhedsvæsenet og indenrigsministerens redegørelse til folketinget af 3. maj 1978 om prioritering i sundhedsvæsenet (Folketingstidende 1977-78, sp. 9477-9510) samt forhandlingen om redegørelsen i folketinget den 11. maj 1978 (Folketingstidende 1977-78, sp. 9800-9874). Forslaget om oprettelse af et idéskabende, koordinerende og rådgivende forebyggelsesråd er begrundet i, at det må anses for nødvendigt, at der sker en samordning og fælles udvikling af alle initiativer vedrørende forebyggelse, hvis den ønskede styrkelse heraf skal gennemføres.«
Efter at nogle af 2 mindretal stillede ændringsforslag var blevet forkastet ved 2. behandling, blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget med 113 stemmer mod 21 (FP), medens 5 medlemmer (VS) hverken stemte for eller imod.