Efter 1. behandling henvist til landbrugs- og fiskeriudvalget.
I henhold til lovens § 1 kan fiskeriministeren i finansåret 1979 yde statstilskud på i alt 50 mill. kr. til erhvervsfiskere, jfr. saltvandsfiskeriloven, der afhænder deres fartøj med henblik på dettes endelige ophør med deltagelse i dansk erhvervsfiskeri. Tilskud kan ifølge lovens § 2 ydes til fartøjer på over 5 BRT, der er indregistrerede som fiskerfartøjer her i landet, og som i årene 1977 og 1978 har været på fiskeri mere end 200 dage i alt.
Tilskud til ophugning kan kun ydes til fartøjer bygget før 1966.
Støttens størrelse fastsættes under hensyn til fartøjets alder, vedligeholdelse, byggemateriale og udstyr samt fartøjets eventuelle videre anvendelse.
Afgørelse af, om støtte skal ydes, og betingelserne herfor samt støttens størrelse i de enkelte tilfælde skal ifølge § 3 i loven fastsættes af et nævn, der består af 7 medlemmer. Fiskeriministeren beskikker 5 medlemmer, heraf 3 medlemmer efter indstilling fra henholdsvis Dansk Fiskeriforening, Danmarks Havfiskeriforening og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Handelsministeren og finansministeren beskikker hver 1 medlem af nævnet. Fiskeriministeren udpeger nævnets formand.
Fiskeriministeren oplyste i den skriftlige fremsættelse bl.a. følgende:
»Forslaget tilsigter at gennemføre en begrænsning af det danske erhvervsfiskeris kapacitet i overensstemmelse med en indstilling fra fiskerikommissionen af 9. juni 1975.
Baggrunden for dette forslag er den kendsgerning, at den danske fiskerflådes kapacitet i dag er for stor i forhold til de aktuelle fiskerimuligheder og de udsigter for fremtiden, der kan vurderes i dag. Herved lægger jeg særlig vægt på, at fiskeribiologerne ikke alene anbefaler en række væsentlige begrænsninger i fiskeriet efter bestande, der er vigtige for danske fiskere, men at man tillige understreger behovet for en varig reduktion i fiskeriindsatsen, hvis man vil undgå stadig tilbagevende overfiskningssituationer.
Forslaget tager alene sigte på en ret begrænset regulering af kapaciteten i indeværende år, også med henblik på at lette presset på fiskeriet efter de stærkest regulerede fiskearter.
Ordningen, der indebærer en individuel bedømmelse af støttebehovet, vil blive administreret i samarbejde med handels- og finansministerierne samt fiskernes og lønmodtagernes organisationer.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den begrænsning af tilgangen til den danske fiskerflåde, der er et led i det samtidig hermed fremsatte forslag om regulering af fiskeriet.«
Lovforslaget blev fremsat og behandlet sammen med forslag lil lov om midlertidige statstilskud til visse strukturforbedringer m.m. inden for fiskeriet (se nærmest foranstående sag) og forslag til lov om regulering af fiskeriet (se nærmest følgende sag).
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 101 stemmer mod 38 (FP og KrF).