Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.
Loven, der trådte i kraft den 1. januar 1980, har til formål dels at ajourføre og erstatte de hidtil gældende regler på området - lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdommes udbredelse og lov om karantæneforanstaltninger mod smitsomme sygdomme - under hensyn til erkendelsen af nye farlige sygdomme, dels at skabe en mere tidssvarende organisation for bekæmpelsen af disse sygdomme. De væsentligste ændringer i forhold til de hidtil gældende regler vedrører organisationen af den lokale indsats mod smitsomme sygdomme, hvor de hidtil eksisterende epidemi- og overepidemikommissioner samt karantænekommissioner bliver slået sammen til én epidemikommission for hver enkelt amtsrådskreds, samt mulighederne for at gennemføre tvangsmæssig vaccination og behandling.
Om lovforslaget udtalte indenrigsministeren i sin fremsættelsestale bl. a.:
»Lovforslaget samler de gældende bestemmelser i henholdsvis epidemiloven og karantæneloven i en rammelov, der forudsættes suppleret med bekendtgørelser og cirkulærer. Herved tilvejebringes mere smidige regler om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, således at der sikres en lettere tilpasning til fremtidige behov, der måtte opstå som følge af en eventuel erkendelse af nye, farlige smitsomme sygdomme.
Baggrunden for at samle reglerne i én lov er herudover, at de sygdomme, der i dag kan være genstand for foranstaltninger efter de to gældende love, stort set er de samme.
Ifølge forslaget skal alle udgifter i henhold til loven dækkes af amtskommunerne samt Københavns og Frederiksberg kommuner, hvilket også er hovedreglen efter de gældende love. Den eneste ændring i forhold til den nuværende ordning er, at udgifterne til forskellige lejemål og karantænelægerne ved karantænekommissionen i København, der hidtil er blevet dækket af staten, nu foreslås afholdt af Københavns kommune, idet det således er forudsat, at det skal være læger tilknyttet stadslægeembedet, der skal varetage de omhandlede hverv. Udgiften til aflønning af desinfektørerne, dvs. toldfunktionærer, der fungerer som rotteudryddere i danske havne, forudsættes dog som hidtil afholdt af staten.
Den statslige besparelse som følge af forslaget vil efter de gældende principper for byrdefordeling mellem stat og kommune indgå i amtskommunernes, Københavns og Frederiksberg kommuners tilskudspulje.«
Efter at nogle af indenrigsministeren stillede ændringsforslag, der havde til hensigt dels at inddrage veterinær sagkundskab i epidemikommissionerne, dels at skabe egentlig lovhjemmel til at lempe karantæneforanstaltningerne med henblik på opfyldelse af traktater, var blevet vedtaget og 2 af et mindretal (FP) stillede ændringsforslag var blevet forkastet ved 2. behandling, blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 152 stemmer.