Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om ændring om rettens pleje i Grønland (se A. I., nr. 32).
Lovforslaget indeholder de nærmere regler for forundersøgelse, efterforskning samt udnyttelse af mineralske råstoffer i Grønland. Det bestemmes således at sådan virksomhed kun kan finde sted i henhold til aftale mellem regeringen og landsstyret - med vetoret for landstinget.
Der oprettes et fællesråd, hvis opgave er at følge udviklingen på råstofområdet i Grønland, og som har fuld indsigt i de sager, der behandles i råstofforvaltningen. Fællesrådet består af en formand, udnævnt af kongen efter fælles indstilling fra regering og hjemmestyre, samt 6-10 andre medlemmer udpeget med halvdelen hver af regering og hjemmestyre.
Under ministeren for Grønland oprettes førnævnte råstofforvaltning til varetagelse af forvaltningen vedrørende forundersøgelse, efterforskning og udnyttelse af mineralske råstoffer i Grønland. Chefen herfor udnævnes af kongen efter fælles indstilling fra regering og hjemmestyre.
Der gives eneretsbevilling til udnyttelse af mineralske råstoffer (koncession), og en sådan skal som hovedregel indeholde bestemmelse om det offentliges andel i udbyttet, når den investerede kapital med tillæg af et passende beløb til forrentning er indtjent gennem minevirksomhedens drift.
Disse offentlige indtægter fra koncessionerede selskabers virksomhed i Grønland anvendes til udligning af de på de årlige finanslove bevilgede udgifter vedrørende Grønland, som ved nærværende lovs ikrafttræden afholdes af Ministeriet for Grønland, Den kongelige grønlandske Handel og Kirkeministeriet. Indtægter herudover fordeles efter nærmere aftale mellem regeringen og hjemmestyret.
For så vidt angår den generelle baggrund for lovforslaget samt 1. behandling af dette henvises til omtalen af forslag til lov om Grønlands hjemmestyre ovenfor under nærmest foranstående sag.
Specielt om nærværende lovforslag oplyses bl. a. følgende i de ledsagende bemærkninger:
»I forslag til lov om Grønlands hjemmestyre indgår bestemmelser til sikring af hovedprincipperne i den råstofordning, der af Hjemmestyrekommissionen foreslås etableret i forbindelse med indførelse af hjemmestyre. Gennemførelse af den foreslåede råstofordning forudsætter herudover ændringer af en række bestemmelser i den nugældende lov om mineralske råstoffer i Grønland (mineloven).
Lovforslaget indebærer navnlig:
- etablering af en fælles beslutningskompetence for rigsmyndighederne og hjemmestyret vedrørende de væsentlige dispositioner med hensyn til mineralske råstoffer,
- oprettelse af et paritetisk sammensat fællesråd, hvis opgave er at følge udviklingen på råstofområdet,
- oprettelse af en råstofforvaltning samt
- bestemmelser om fordelingen mellem rigsmyndighederne og hjemmestyret af offentlige indtægter fra råstofvirksomhed.
Den foreslåede råstofordning omfatter alle ikke-levende ressourcer. Lovforslaget indebærer imidlertid ikke udvidelser i forhold til den nugældende lovs anvendelsesområde, som er begrænset til mineralske råstoffer.
Lovforslaget indeholder i forhold til den gældende lov hovedsagelig ændringer, der er en følge af den foreslåede råstofordning, men tilsigter i øvrigt ikke en revision af bestemmelserne i den gældende lov, der i vid udstrækning foreslås opretholdt. Bestemmelserne i lovforslaget er i alt væsentligt uændrede i forhold til det af Hjemmestyrekommissionen udarbejdede udkast.«
Udvalget afgav ikke betænkning over lovforslaget, men derimod en beretning af 28. september 1978.