L 189 Lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m. v.

Af: Socialminister Eva Gredal (S)
Samling: 1977-78
Status: Stadfæstet
Lov nr. 257 af 08-06-1978
Efter 1. behandling henvist til socialudvalget.

Ved loven gennemførtes en udlægning af statens særforsorg til amtskommuner og kommuner, således at administrationen henlægges under de forskellige forvaltningsområder, hvorunder de pågældende serviceområder efter deres indhold henhører.

Ifølge lovens § 1 overtager amtskommunerne og Københavns og Frederiksberg kommuner den forpligtelse, som staten hidtil har haft til at yde behandling, undervisning, oplæring, beskæftigelse samt særlig bistand og pleje til de personer, der hidtil har været omfattet af §§ 115-120 i lov om social bistand.

Desuden bestemmes, at statens forpligtelser i henhold til bistandslovens §§ 112-114 til at sørge for, at der findes særlige plejehjem for yngre og for personer med lidelser, der enten forudsætter en bestemt indretning af hjemmet eller gør periodevis indlæggelse til rekreation eller behandling påkrævet, overføres til amtskommunerne.

Ifølge § 2 overføres alle særforsorgens institutioner til de amtskommuner, i hvilke de er beliggende. Dette gælder dog ikke nogle ganske få institutioner med specialopgaver, som fortsat skal drives i statslig regie.

Overførslen af særforsorgens institutioner skal ifølge loven ske pr. 1. januar 1980, således at amtskommunerne kan medtage institutionerne m. v. i deres budgetlægning for 1980.

For Kolonien Filadelfias sygehusfunktioner er der dog åbnet mulighed for, at statsfinansieringen kan fortsætte en kortere årrække, maksimalt 5 år, efter den øvrige særforsorgs udlægning, men således, at behandlingen af epileptiske patienter pr. 1. januar 1980 overgår fra særforsorg til sygehusvæsen, og at området herefter reguleres af sygehuslovgivningens regler.

Vedrørende overførslen af statens ejendomsret til bygninger, arealer, inventar m. v., rettigheder ifølge lån og beføjelser i øvrigt over for private institutioner viderefører loven den hidtidige praksis ved opgaveomlægninger mellem staten og amtskommunerne.

Overførslen af statens rettigheder sker vederlagsfrit til modtagerne.

For de private institutioners vedkommende, herunder selvejende institutioner, der efter lov om social bistand har været bemyndiget til at udøve særforsorg, overføres ansvaret for driften af disse institutioner ligeledes til den amtskommune, i hvilken institutionen er beliggende, således at det påhviler amtskommunen at indgå overenskomst med den selvejende institution.

Med hensyn til institutionernes dækningsområde skal de institutioner, der overføres, eller med hvilke der indgås overenskomst, modtage personer fra de områder, fra hvilke de modtog personer før institutionernes overførsel. Fremtidige ændringer i institutionernes dækningsområde må ske efter de procedurer, der i øvrigt gælder for ændringer i udbygningsplanlægningen inden for vedkommende sektorområde.

Der er endvidere i loven fastsat en særlig planlægningsprocedure for tiden omkring udlægningen. Forud for udlægningen udarbejdes efter forhandling med amtsrådene udbygningaplaner for institutionernes virksomhed gældende for 5 år fra udlægningstidspunktet. Afvigelse fra de af staten udarbejdede udbygningsplaner for de første 5 år efter udlægningen skal godkendes af socialministeren og efter forhandling med indenrigsministeren for så vidt angår de sundhedsmæssige institutioner. Afvigelser fra planerne for skolernes vedkommende godkendes af undervisningsministeren.

Lovens §§ 8-14 vedrører det statstjenestemandsansatte personale (herunder lærere) på de institutioner, der skal overtages af amtskommunerne. For så vidt angår lærerne skal disse tilbydes ansættelse som tjenestemænd i folkeskolen, således at de ansættes ved det (amts)kommunale skolevæsen, som skal drive den pågældende skole. De øvrige ved de pågældende institutioner ansatte statstjenestemænd skal tilbydes ansættelse som amtskommunale tjenestemænd med løn- og pensionsvilkår, der svarer til de for de pågældende tjenestemænd under ansættelsen i staten gældende.

De nærmere regler om statstjenestemænds forhold omkring udlægningen af særforsorgen er i øvrigt en ordning, hvorefter de statstjenestemænd, der ikke ønsker at modtage tilbudet om ansættelse som tjenestemænd i folkeskolen, ansættelse i vedkommende (amts)kommunes skole- og undervisningsvæsen med ansættelsesstatus svarende til folkeskolens tjenestemænd eller (amts)kommunal tjenestemandsansættelse, bevarer deres ansættelsesforhold til staten samtidig med, at de udfører det dem tilbudte arbejde under (amts)kommunens forvaltning.

Denne løsning aktualiserer ikke krav på ventepenge, rådighedsløn eller pension.

Lovforslaget kom til 1. behandling sammen med forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen. (Overtagelse af særforsorgsundervisningen), se under A. I. nr. 141, forslag til lov om ændring af lov om fritidsundervisning m. v. (Kompenserende specialundervisning), A. I. nr. 143, forslag til lov om specialundervisning for voksne, A. I. nr. 142, og forslag til lov om ændring af lov om social bistand med flere love. (Særforsorgens udlægning m. v.), A. I. nr. 126.

Lovforslaget var udarbejdet på baggrund af den af udlægningsudvalget (nedsat af socialministeren den 21. oktober 1975) afgivne betænkning (nr. 781/76).

Vedrørende behandlingen af lovforslaget i socialudvalget henvises til omtalen under loven om ændring af lov om social bistand med flere love under A. I., nr. 126.

Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 104 stemmer mod 41 (FP, DR, DKP og VS). 13 (SF og CD) undlod at stemme.
Partiernes ordførere
Mette Groes (S), Svend Taanquist (S), Bent Wissing (FP), Ole Pilgaard Andersen (FP), Bertel Haarder (V), Henrik Toft (V), Yvonne Herløv Andersen (CD), Gerda Møller (KF), Karen Thurøe Hansen (KF), Ingolf Knudsen (CD), Ebba Strange (SF), Freddy Madsen (DKP), Alfred Hansen (DR), Tove Jørgensen (DKP), Svend Haugaard (RV), Grethe Philip (RV), Inger Stilling Pedersen (KrF), Inge Krogh (KrF), Steen Folke (VS) og Carl Thio Tyroll (VS)