Efter 1. behandling henvist til undervisningsudvalget.
Forslaget til folketingsbeslutning havde følgende ordlyd:
»Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag om ændringer i lov nr. 313 af 26. juni 1975 om folkeskolen, hvorved gennemføres følgende:
1. Formålsparagraffen affattes således:
»Folkeskolens opgave er at bibringe eleverne kundskaber og færdigheder. Skolen skal såvel i undervisningen som i sin øvrige virksomhed undgå at påvirke børnenes holdning til kontroversielle samfundsspørgsmål.«
2. Fagene dansk, historie, regning, kristendomskundskab, biologi, geografi og idræt styrkes. Faget tysk gøres obligatorisk.
3. Der fastsættes minimumskrav til undervisningen i de obligatoriske fag. Ministeren fastlægger sådanne krav med godkendelse af folketingets undervisningsudvalg.
4. Der afholdes interne prøver fra 5. klasse og eksamen fra 7. klassetrin.
5. For elever, der i 9. klasse har gennemgået udvidet kursus, afholdes speciel eksamen.
6. For elever, der på 10. klassetrin har gennemgået udvidet kursus, afholdes særlig eksamen, som benævnes »realeksamen«.
7. Timetallet udvides på 1.-5. klassetrin.
8. Den skolepligtige alder nedsættes med 1 år.«
Om begrundelsen for forslaget hedder det bl. a. i de ledsagende bemærkninger:
»Det er centrum-demokraternes grundsynspunkt, at folkeskolen er at betragte som samfundets undervisningstilbud. Forældre og lærere bør samvirke om den enkelte skoles drift; men formålet med skolen såvel som de mimimumskrav, samfundet må stille til skolen, bør fastlægges af folketinget.
CD ønsker at understrege skolens pligt til undervisning. CD afviser, at skolen skal give børnene en »holdning«. Begrebet »demokrati« er ikke entydigt, og derfor bør man ikke bibringe børnene en bestemt opfattelse af, hvad »et demokratisk samfund« betyder.
En konsekvens af, at man ikke ved ansættelse af lærere tager hensyn til deres politiske opfattelse, må være, af de afstår fra enhver påvirkning af eleverne, når det gælder samfundsspørgsmål, hvorom der råder delte opfattelser i befolkningen.«
Og senere:
»Centrum-demokraterne erkender, at en god skole koster penge. Derfor vil CD også stemme for de ekstra udgifter, som disse forslag måtte medføre, f. eks. videreuddannelse af skoleledere og lærere, udvidelse af undervisningstiden og -tilbudene.«
Ved 2. (sidste) behandling blev forslaget forkastet med 79 stemmer mod 29 (FP og CD), medens 11 medlemmer (KF) hverken stemte for eller imod.