Efter 1. behandling henvist til miljøudvalget.
Loven giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om begrænsninger i indholdet af blyforbindelser og andre stoffer i benzin, der anvendes som brændstof for motordrevne køretøjer.
Af loven fremgår det ikke, hvilken grænse for blyindholdet i benzin der skal gælde, men af miljøministerens bemærkninger til lovforslaget samt af det udkast til bekendtgørelse om begrænsning af motorbenzins indhold af blyforbindelser, som er optrykt som bilag til lovforslaget, fremgår det, at det maksimale blyindhold i benzin tænkes sat til 0,40 g pr. liter.
Lovforslaget, der var en genfremsættelse af et i 1. samling 1976-77 fremsat forslag (se A. II, 1. saml., nr. 44), fik en positiv modtagelse i folketinget, idet der var enighed om, at blyindholdet i benzin burde begrænses. Blot var der større uenighed om, hvor meget det skulle begrænses.
I udvalgets betænkning indstiller et flertal (udvalget med undtagelse af fremskridtspartiets og det konservative folkepartis medlemmer af udvalget) lovforslaget til vedtagelse uændret, idet det anføres, at miljøministeren orienterer folketingets miljøudvalg, inden blyindholdet i benzin nedsættes yderligere.
Fremskridtspartiets medlemmer af udvalget havde stillet et ændringsforslag i betænkningen, hvorefter det af selve lovteksten skulle fremgå, at blyindholdet i benzin højst måtte være 0,40 g pr. liter.
Det konservative folkepartis medlemmer af udvalget tilsluttede sig dette ændringsforslag.
Ændringsforslaget blev forkastet ved lovforslagets 2. behandling.
Et mindretal inden for flertallet (venstresocialisternes medlem af udvalget) anfører i betænkningen, at man helst havde set en nedsættelse af blyindholdet til 0,15 g pr. liter benzin. Mindretallet kan dog acceptere en midlertidig nedsættelse til 0,40 g pr. liter.
Ved lovforslagets 3. behandling blev det vedtaget enstemmigt med 147 stemmer.