Efter 1. behandling henvist til boligudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven går ud på en videreførelse af de midlertidige gunstigere regler, der for tiden gælder for realkreditbelåning af henholdsvis boligejendomme og ejendomme inden for byerhvervene.
Loven omfatter såvel opførelse af nyt byggeri som forbedringer, der gennemføres på bestående ejendomme.
For boligsektoren svarer den gennemførte ordning med forlænget løbetid for nybyggeri og gunstigere låneregler for forbedringsarbejder til den ordning, der for tiden gælder for byggearbejder, der påbegyndes inden udgangen af marts 1978. Loven går ud på, at denne frist forlænges, således at byggearbejderne for at komme ind under de lempeligere finansieringsregler blot skal være påbegyndt inden udgangen af 1980, dvs. inden udløbet af den periode, som beskæftigelsesplanen omfatter.
Fristerne for den endelige finansiering efter de lempeligere bestemmelser er fastsat således, at lånet skal være udbetalt inden udgangen af 1981, dog blot inden udgangen af september 1982 for byggearbejder, hvis værdi overstiger 1 mill. kr.
For byerhvervenes ejendomme går loven på samme måde ud på at forlænge gyldighedsperioden for den i dag gældende midlertidige ordning, hvorefter visse byggearbejder, der går i gang inden udgangen af marts 1978, kan finansieres efter særlig gunstige belåningsregler. Låneordningen videreføres indtil udgangen af 1980, svarende til den tidsfrist, der gennemføres for boligejendomme.
Endvidere forhøjes lånegrænsen i almindelig realkredit til 50 pct. ved opførelse af ejendomme inden for byerhvervene. Der bringes herved overensstemmelse mellem lånegrænsen for almindelig realkredit til byerhvervenes ejendomme og til landbrugsejendomme (§ 10, stk. 1).
Forslaget fremsattes i folketingets ekstraordinære mødeperiode i august som et led i en række forslag, fremsat dels af regeringen, dels af forskellige partier. Forslagene behandledes sammen ved første behandling og er anført samlet under behandlingen af forslag til lov om ændring af merværdiafgiftsloven. (Forhøjelse af afgiften), se A. I. 2. samling nr. 103. Størstedelen af forslagene gennemførtes som den kriselovgivning, der blev resultatet af et forlig, indgået mellem partierne S, V, KF og RV.
Det fremgår bl. a. af de bemærkninger, der ledsagede lovforslaget, at det er et led i regeringens langsigtede beskæftigelsesplan, og at sigtet er at stimulere og fastholde interessen for igangsætning af byggearbejder og medvirke til at opfylde boligforligets målsætning om et byggeri på 40.000 boliger om året.
Lovforslaget blev fremsat og behandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om statstilskud til energibesparende foranstaltninger vedrørende bygninger, se A. I. 2. samling nr. 13, og forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af energibesparende foranstaltninger i statens bygninger m.v., se A. 1. 2. samling nr. 12.
Den ændrede lånegrænse for almindelig realkredit til opførelse af ejendomme inden for byerhvervene blev gennemført gennem vedtagelse af to af boligministeren i udvalgets tillægsbetænkning stillede ændringsforslag. Den gennemførte ændring udgjorde en del af det af Christophersen (V) m.fl. fremsatte forslag til folketingsbeslutning om bedre lånevilkår for erhvervsbygninger, se B. II. 2. samling nr. 7.
Ved lovforslagets 3. behandling fremsatte Uwe Jensen (Ribe a.) (FP) følgende forslag om motiveret dagsorden:
„Folketinget opfordrer boligministeren til inden to måneder at ikraftsætte ordningen om frivillig forhåndsbelåning.
Folketinget fortsætter herefter behandlingen af forslaget."
Dette dagsordensforslag forkastedes med 116 stemmer mod 31 (FP og DR).
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 135 stemmer mod 4 (VS). 6 medlemmer (DKP) stemte hverken for eller imod.