Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven indebærer, at tjenestemandspensioner, efterindtægt, ventepenge samt rådighedsløn i medfør af § 32 i tjenestemandsloven dyrtidsreguleres som hidtil uanset lov om midlertidig indbetaling fra staten til Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner.
Om baggrunden for lovforslaget hedder det i finansministerens fremsættelsestale:
„Lovforslaget er en følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om midlertidig indbetaling fra staten til Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner.
Forslaget til lov om midlertidig indbetaling fra staten til Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner omfatter også tjenestemandslønninger, men ikke tjenestemandspensioner m. v., der forudsættes dyrtidsreguleret som hidtil uden midlertidig indbetaling af visse dyrtidsportioner.
Tjenestemandspensioner og efterindtægt er hidtil i medfør af tjenestemandspensionslovens § 27 blevet dyrtidsreguleret på samme måde som tjenestemandslønningerne — dog således, at de enkelte dyrtidsportioner højst kan andrage 3 pct. af grundpensionen.
Forslaget til lov om ændring af lov om tjenestemandspension indeholder derfor en bestemmelse, der sikrer, at tjenestemandspensioner og efterindtægt fortsat kan dyrtidsreguleres uden midlertidig indbetaling af visse dyrtidsportioner".
Lovforslaget blev ved 1. behandling såvel som ved 2. behandling behandlet sammen med det ovenfor omtalte forslag til lov om midlertidig indbetaling fra staten til Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner samt forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Medlemskredsen, bestyrelsens sammensætning, fondsanbringelsen m. v.) (se A. I, 2. saml., nr. 4 og 5).
I den af udvalget angivne betænkning blev lovforslaget indstillet til vedtagelse uændret af et flertal (udvalget med undtagelse af fremskridtspartiets og venstresocialisternes medlemmer af udvalget). Et mindretal (fremskridtspartiets medlemmer af udvalget) indstillede lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, medens et andet mindretal (venstresocialisternes medlem af udvalget) tilkendegav, at det ville undlade at stemme for lovforslaget ved 3. behandling. For så vidt angår den af sidstnævnte mindretal afgivne mindretalsudtalelse henvises til betænkningen.
Med hensyn til det under 2. behandling fremsatte og senere tilbagetagne forslag om motiveret dagsorden samt om årsagen til, at lovforslaget tillige med de 2 ovenfor omtalte lovforslag blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, henvises til omtalen af det nævnte forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Medlemskredsen, bestyrelsens sammensætning, fondsanbringelsen m. v.).
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 114 stemmer (S, V, KF, CD, SF, RV og KrF) mod 28 (FP og DR); 10 medlemmer (DKP og VS) stemte hverken for eller imod: