De foreslåede ændringer i lov om arbejdsformidling og arbejdsløshedsforsikring m.v. kan sammenfattes således:
1. Optagelse i arbejdsløshedsforsikringen af værnepligtige:
For at bedre forholdene for værnepligtige, der ikke forud for indkaldelsen er blevet medlemmer af en arbejdsløshedskasse, foreslås det, at alle værnepligtige kan optages som nydende medlemmer af en kasse i værnepligtsperioden.
Ændringen giver alene de værnepligtige en ret til at blive optaget i en arbejdsløshedskasse, uden at beskæftigelseskravet i § 41, stk. 1, nr. 3, er opfyldt. Lovens øvrige betingelser skal derimod være opfyldt. Dette indebærer f. eks., at de værnepligtige skal indmelde sig i en arbejdsløshedskasse senest 6 måneder før hjemsendelsen for at kunne være berettiget til dagpenge på dette tidspunkt.
Medlemmer, der optages i værnepligtsperioden, skal søge optagelse i den kasse, inden for hvis faglige område pågældende efter hjemsendelsen er — og efter sine kvalifikationer kan være — arbejdssøgende. I denne forbindelse vil det være nærliggende at se på pågældendes beskæftigelse forinden indkaldelsen. Det må antages, at der findes en del af de værnepligtige, der ikke i forvejen har en faglig tilknytning til arbejdsmarkedet, f. eks. personer, der har afsluttet deres skolegang umiddelbart inden indkaldelsen, og personer, der endnu ikke har gennemgået og afsluttet en uddannelse. Denne gruppe må betragtes som ikke-faglærte.
Det foreslås endvidere, at dagpenge til medlemmer, der optages i værnepligtstiden, udbetales efter den sats, som efter § 51, stk. 2, gælder for nyuddannede, så længe medlemmet ikke har haft uafbrudt beskæftigelse i mindst 13 uger. Dette beløb udgør 9/10 af den mellem arbejdsmarkedets hovedorganisationer aftalte mindste arbejdsfortjeneste inden for normallønsområdet, pr. 1. oktober 1976 149 kr. pr. dag.
For medlemmer, der forud for aftjening af værnepligt er optaget i en arbejdsløshedskasse og som bibeholder medlemsskabet under indkaldelsen, gælder de almindelige regler for beregning af dagpenge, jfr. § 51, stk. 1, dog således, at dagpengene også for denne gruppe mindst udbetales med den sats, som medlemmer, der optages i værnepligtstiden, kan opnå.
2. Afskaffelse af det bidragydende medlemskab:
Som konsekvens af at begrebet „bidragydende medlemskab" efterhånden har mistet sit væsentligste indhold, foreslås dette begreb ophævet. Forslaget indeholder dog en overgangsordning, der vedrører de medlemmer, som er fyldt 65 år, og som efter de gældende regler har ret til at blive overført til nydende medlemskab, hvorimod de er for gamle til at blive nyoptaget i en kasse, selv om de i øvrigt opfylder betingelserne. Medlemskredsen skal således alene omfatte det nuværende begreb „nydende medlem", der herefter betegnes „medlem".
3. Nedsættelse af aldersgrænsen for medlemskab:
Det foreslås at nedsætte den nedre grænse for optagelse i arbejdsløshedsforsikringen fra 17 til 16 år.
Om baggrunden for lovforslaget hedder det bl. a. i de ledsagende bemærkninger:
„I overensstemmelse med et tilsagn overfor folketingets arbejdsmarkedsudvalg, jfr. udvalgets betænkning af 23. maj 1975 til det i folketingsåret 1974-75 fremsatte lovforslag om ændringer i arbejdsløshedsloven (Folketingstidende 1974-75 (2. samling) tillæg B sp. 507), nedsatte arbejdsministeren i efteråret 1975 et udvalg (arbejdsløshedsforsikringsudvalget af 1975), som skulle anskue arbejdsløshedsforsikringen på et bredere grundlag, end det har været muligt i de seneste år.
Dette udvalg, som blev nedsat under ledelse af afdelingschef A. Trier, socialministeriet, og med deltagelse af repræsentanter for Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark og Arbejdsløshedskassernes Samvirke samt for arbejdsministeriet og arbejdsdirektoratet, afgav sin 1. redegørelse i april 1976. Redegørelsen lå til grund for det lovforslag, som arbejdsministeren fremsatte i maj 1976, og som blev gennemført som lov nr. 311 af 10. juni 1976. Denne lov indeholdt bl. a. regler om arbejdsløshedsforsikring for selvstændige erhvervsdrivende, nyuddannedes dagpengeret, dagpengeydelsens varighed og adgang til at holde ferie under arbejdsløshed.
Udvalget har fortsat sit arbejde og i december 1976 afgivet sin 2. redegørelse, som omfatter følgende emner:
spørgsmålet om sikring af, at ingen lønmodtager — som i øvrigt opfylder lovens betingelser for medlemskab — vil være uden mulighed for optagelse i en arbejdsløshedskasse,
værnepligtiges adgang til arbejdsløshedsforsikring,
u-landsfrivilliges adgang til arbejdsløshedsforsikring og
spørgsmålet om nedsat ventetid for opnåelse af ret til dagpenge for medlemmer, der overgår fra bidragydende til nydende medlemskab, herunder overgang ved det fyldte 17. år, og i forbindelse hermed
spørgsmålet om eventuel afskaffelse af begrebet "bidragydende medlemskab".
Udvalgets redegørelse, der ligger til grund for lovforslaget, har kun resulteret i forslag om lovændringer for tre af punkternes vedkommende: værnepligtiges forsikringsadgang, bidragydende medlemskab af forsikringen og nedsættelse af aldersgrænsen for medlemskab."
For så vidt angår de oven for omtalte tidligere ændringer i lov om arbejdsformidling og arbejdsløshedsforsikring m. v. kan henvises til årbogen 1974-75, side 144 ff. og Årbogen 1975-76, side 73.
Lovforslaget nåede ikke at komme til 1. behandling.