Lovforslaget indeholder forslag om ændring af lov om kommunernes styrelse på følgende 3 punkter:
1. Som en følge af det fremsatte forslag til lov om Københavns kommunes styrelse (se 1. samling, A. II., nr. 24) foreslås en række henvisninger i lovens § 1 ophævet, idet en vedtagelse af det nævnte lovforslag gør disse henvisninger overflødige.
2. Bestemmelserne om diæter i lovens § 16 foreslås ændret på 2 punkter. Der er dels tale om at forøge mulighederne for at yde kursusdiæter og dels om, at der i amtskommunerne skal kunne tages hensyn til rejsetid ved afgørelsen af, om der skal ydes 1 eller 2 diætbeløb.
3. Endelig foreslås reglerne om kommunalt ansattes medlemskab af kommunale udvalg ændret. De hidtidige regler er fælles for såvel stående udvalg som økonomiudvalget, medens de foreslåede regler sondrer på dette punkt. Det foreslås således, at ingen, der er ansat i kommunens tjeneste, kan være medlem af det stående udvalg, hvis forvaltningsområde omfatter hans tjenstlige virksomhed. For så vidt angår medlemskab af økonomiudvalget foreslås det, at dette skal være udelukket for
a) ansatte i den del af den kommunale forvaltning, som varetager administrationen af de sagsområder, der er henlagt under økonomiudvalget,
b) ansatte, der er umiddelbart ansvarlige for eller i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for andre forvaltningsområder, som forestås af økonomiudvalget, og
c) ansatte, der er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et under et stående udvalg hørende forvaltningsområde.
På baggrund af den tvivl, der har hersket herom, foreslås det endelig præciseret i loven, at ovennævnte regler om medlemskab af kommunale udvalg finder tilsvarende anvendelse på ledere og lærere ved kommunens skole- og undervisningsvæsen.
For så vidt angår de foreslåede regler om medlemskab af kommunale udvalg udtalte indenrigsministeren bl. a. i sin fremsættelsestale:
„Det har oprindelig været indenrigsministeriets principielle opfattelse, at ingen kommunalt ansat kan være medlem af økonomiudvalget. Begrundelsen for dette standpunkt har været, at spørgsmål om tjenesteforhold for alle kommunens ansatte hører under økonomiudvalgets kompetence. Siden valget af nye kommunalbestyrelser i 1974 har ministeriet dog fundet, at udelukkelsen fra økonomiudvalget kunne begrænses til dels ansatte, der gør tjeneste indenfor en forvaltningsgren, der henhører direkte under økonomiudvalget, og dels ansatte, som har selvstændigt ansvar for nogen del af kommunens budget, kasseforretninger, personaleforvaltning eller regnskaber.
Det er imidlertid min opfattelse, at hovedformålene med reglen i § 29, stk. 2, navnlig sikring af effektiviteten i udvalgenes tilsyn med forvaltningen og bevaring af offentlighedens tillid til, at forvaltningens afgørelser alene er baseret på saglige kriterier, må kunne tilgodeses ved en lempeligere regel. Bestemmelsen foreslås derfor ændret således, at kun kommunalt ansatte, der direkte er undergivet tilsyn fra økonomiudvalget, er udelukket fra medlemskab af dette udvalg."
Lovforslaget nåede ikke at komme til 1. behandling.