Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om ændring af lov for Grønland om kommuneskat. (A. I., nr. 7).
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven hjemler mulighed for i forbindelse med udvidelse af Danmarks Riges fiskeriterritorium (se A. I., nr. 30) at tillade udenlandske fiskere at fiske i de grønlandske farvande inden for de kvoter, der aftales i henhold til internationale aftaler. Endvidere tillægges Grønlandsministeren adgang til at lade danske og færøske fiskere fiske inden for det udvidede fiskeriterritorium ved Grønland.
Ministeren for Grønland oplyste i sin fremsættelse følgende om baggrunden for lovforslaget:
„En konsekvens af regeringens lovforslag om bemyndigelse til at udvide fiskeriterritoriet til en bredde af 200 sømil vil være, at lov for Grønland om erhvervsmæssigt fiskeri, fangst og jagt vil finde anvendelse på det udvidede fiskeriterritorium.
I loven begrænses den personkreds, der er berettiget til at fiske på det grønlandske fiskeriterritorium, til i hovedsagen kun at omfatte personer med fast bopæl i Grønland. Når dette princip nu udstrækkes til at finde anvendelse inden for en 200 sømils zone, må der samtidig ske en ajourføring og klargøring af de bestemmelser i loven, som vedrører andre danske samt udenlandske borgeres adgang til det grønlandske fiskeriterritorium.
Udvidelsen af fiskeriterritoriet til 200 sømil medfører — ifølge den retsopfattelse, som er kommet til udtryk under drøftelserne på FNs 3. havretskonference — en øget pligt for kyststaterne til under en række betingelser at tillade andre landes fiskere at fiske i 200 sømils zonen. I det omfang kyststaten ikke selv har kapacitet til fuldt ud at udnytte fiskeressourcerne inden for 200 sømils zonen, påhviler der kyststaten en pligt til at lade andre landes fiskere fange de mængder, som det — under hensyntagen til bevaringen af fiskebestandene — vil være forsvarligt at fiske ud over kyststatens eget fiskeri.
Allerede inden udvidelsen af fiskeriterritoriet er der — ud fra tilsvarende synspunkter — inden for ICNAF (Den internationale Kommission for Fiskeriet i det nordvestlige Atlanterhav) vedtaget kvotaordninger for 1977, som tillader fartøjer fra andre lande at drive fiskeri efter visse fiskearter i de grønlandske farvande. Det kan forventes, at yderligere aftaler af denne karakter vil blive indgået i nær fremtid inden for ICNAF og NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav). Udgangspunktet for forhandlingerne herom vil være at sikre grønlandske fiskere de nødvendige kvoter.
Lovændringen vil også gøre det muligt at opfylde andre internationale aftaler, som måtte blive indgået, og som har relation til de emner, der er reguleret i den grønlandske fiskerilov. Ligeledes gør lovændringen det klart, at der ikke opstår modstrid mellem den grønlandske fiskerilov og de forpligtelser, som følger af EF-medlemskabet. Som bekendt foregår der i øjeblikket forhandlinger inden for EF vedrørende den fælles fiskeripolitiks fremtidige udformning".
Lovforslaget blev ved 1. behandlingen positivt modtaget af partiernes ordførere med undtagelse af ordførerne for fremskridtspartiet, Danmarks kommunistiske parti og venstresocialisterne.
I udvalgets betænkning stillede fremskridtspartiet ændringsforslag om lovfæstelse af danske statsborgeres ret til at udøve fiskeri på det grønlandske fiskeriterritorium.
Af tillægsbetænkningen, afgivet mellem lovforslagets 2. og 3. behandling, fremgik, at ministeren for Grønland under et samråd havde tydeliggjort, hvorledes danske statsborgeres fiskerirettigheder vil blive i fiskeriterritoriet omkring Grønland.
Ved 3. behandling blev lovforslaget herefter vedtaget med 148 stemmer mod 4 (VS).