Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget.
Loven opretter et finansieringsinstitut, der ifølge § 1 har til formål på grundlag af obligationsudstedelse at yde lån til finansiering af om- og tilbygning, modernisering og installationer af sikkerhedsmæssig karakter samt til nyopførelse af hoteller. Tilsvarende lån kan ydes campingpladser.
Instituttet oprettes som en selvejende institution, hvis vedtægter godkendes af handelsministeren. Den stiftes af Den danske Bankforening, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk A/S, Bryggeriforeningen, Aktieselskabet De danske Spritfabrikker og Centralforeningen af Hotelværter og Restauratører i Danmark.
Instituttet udøver sin virksomhed gennem ydelse af lån, sikret ved pant indenfor 80 pct. af låneværdien, lovens § 2.
Lovens § 6 fastlægger det tilsyn, som finansieringsinstituttet skal underkaste sig overfor handelsministeren. Instituttet er i medfør af § 7 skattefrit. Loven, der træder i kraft den 1. marts 1976, gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Om baggrunden for lovforslaget udtaler handelsministeren følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
„I den betænkning, som det af handelsministeren nedsatte turistudvalg for nylig har afgivet, indstillede udvalget bl. a., at man som led i en fremtidig dansk turistpolitik søger at forbedre lånemulighederne for hotelerhvervet gennem oprettelse af et obligationsudstedende finansieringsinstitut. Dette institut foreslog udvalget etableret med en garantikapital på 100 mill. kr., hvoraf staten skal tegne 80 mill. kr.
Der er som bekendt for tiden i den største del af året ikke tilfredssillende belægning af helårshoteller, og behovet for en udvidelse af hotelkapaciteten er formentlig, således som forholdene ser ud i dag, næppe særlig stort. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er der for tiden særlig behov for bedre lånemuligheder i forbindelse med om- og tilbygning af hoteller og til forbedring af disses installationer af sikkerhedsmæssig karakter, bl. a. til opfyldelse af de krævede brandværnsforanstaltninger. Det er endvidere af afgørende betydning, at de eksisterende hoteller til stadighed kan have en rimelig standard, og der vil formentlig på længere sigt også være behov for nyopførelse, specielt af de såkaldte økonomihoteller, til erstatning for hoteller, der er forældede og ikke uden urimelige omkostninger vil kunne fornys tilstrækkeligt.
For campingpladser kan der også være finansieringsbehov, selv om det formentlig er mindre end for hotellernes vedkommende. I øvrigt tyder de seneste prognoser på, at behovet for overnatningsmuligheder på campingpladser vil blive større end tidligere forudset. Lovforslaget forudser derfor også lånemuligheder hertil.
Turismen til Danmark fra udlandet er af betydning for valutaindtægterne og dermed direkte og indirekte af betydning for beskæftigelsen. Lovforslaget har derfor også af den grund en særlig betydning i den nuværende situation."
Ved lovforslagets 1. behandling var ordførerne for fremskridtspartiet og Danmarks kommunistiske parti skeptiske overfor forslaget, hvilket senere gav sig udtryk i erhvervsudvalgets betænkning, hvor de to partiers medlemmer ud fra hver sin begrundelse indstillede lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 109 stemmer mod 28 (FP, DKP og VS).