Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven tilsigter en høj prioritering af musikken i det kulturpolitiske arbejde og tilstræber en virkelig decentralisering i dansk musikliv.
Loven forudsætter derfor et snævert samarbejde mellem statens musikråd (§ 1) og amtsmusikudvalg (§ 2), som kan nedsættes af hvert amtsråd til fremme af musiklivet i amtet. Amtsmusikudvalget medvirker til at samordne den musikalske virksomhed i amtet og afgiver indstilling til amtsrådet og statens musikråd om støtte efter lovens bestemmelser.
I § 3 opregnes en række støtteområder. Fortegnelsen er ikke udtømmende, idet ministeren har mulighed for at yde støtte også til musikformål, som ikke er omfattet af fortegnelsen. Det siges udtrykkeligt i bestemmelsen, at støtten skal tilgodese både ældre, nye og hidtil ukendte genrer og former for musik. Støtten kan ydes som tilskud, garanti eller lån.
De hidtil gældende landsdelsorkesterlove ophæves, og de nærmere regler om landsdelsorkestre og andre, mindre orkestre er optaget i lovens kapitel 3. Tilskudsbetingelserne er stort set uforandrede, men den nyordning er gennemført, at staten i stedet for at yde et lønningstilskud sammen med amtskommuner og kommuner dækker nettoudgiften ved orkestrenes drift efter følgende regler (§ 5, stk. 1):
Underskuddet ved driften af landsdelsorkestrene dækkes med 50 pct. af staten under forudsætning af, at resten dækkes fra kommunal eller amtskommunal side. For så vidt angår Sønderjyllands Symfoniorkester, udgør statens andel 75 pct. For Sjællands Symfoniorkesters vedkommende dækkes den amtskommunale og kommunale andel af amtskommuner øst for Store Bælt og Københavns og Frederiksberg kommuner.
Kapitel 4 fastsætter regler om sammensætning, beskikkelse m.v. af statens musikråd og dets repræsentantskab og om amtsmusikudvalgene.
Loven har virkning fra den 1. oktober 1976, §§ 4 og 7 (om landsdelsorkestre og andre, mindre orkestre) dog først fra den 1. januar 1977.
Merudgiften for staten anslås til ca. 4 mill. kr. årlig.
Lovforslaget fremsattes og behandledes sammen med forslag til lov om ændring af lov om Det kgl. Teater og oprettelsen af en kulturel fond (se nærmest følgende sag), idet musikloven forudsætter, at de midler, der hidtil gennem den kulturelle fond er givet til musik, indgår i de samlede bevillinger til musikformål, som skal tilgodeses i henhold til musikloven, hvorfor en administrativ koordinering er påkrævet.
Bortset fra fremskridtspartiet mødte lovforslaget megen sympati fra partierne i folketinget.
Det underkastedes enkelte ændringer under folketingsbehandlingen, herunder, at det ikke som oprindelig foreslået blev gjort obligatorisk for amtsrådene at nedsætte amtsmusikudvalg.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 135 stemmer mod 21 (FP).