Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Ved loven foretages en samlet revision af færdselsloven af 1955, idet ændringsloven fra 1975, lov nr. 270 af 26. juni 1975, om sikkerhedsseler, styrthjelme, vigepligt og betinget frakendelse af førerretten er indarbejdet uændret i den foreliggende lov. (Se om disse ændringer Folketingsårbog 1974-75, A. 1. nr. 73).
Hvad angår de almindelige færdselsregler præciserer loven på en række områder de hidtidige bestemmelser. Dette gælder således reglerne om overhaling og forbikørsel (§§ 21 og 22) og om lygteføring (§§ 33-36).
Blandt andre væsentlige ændringer i forhold til den tidligere færdselslov skal følgende fremhæves:
Udvidelse og præcisering af parkeringsbegrebet (§ 2), udvidet beskyttelse af de handicappede (§ 3), udvidelse af forpligtelserne ved færdselsuheld (§ 9), knallerters placering i trafikken (§ 14), hjemmel til at fastsætte bestemmelser om cyklisters anvendelse af fortov (§ 14), nye regler om anvendelse af krybespor (§ 14), vigepligtsbestemmelser (§ 26), regulering af spørgsmålet om parkering på cykelsti og fortov (§ 28), om standsning og parkering foran fodgængerfelt, bestemmelser rettet mod de trafikanter, der ved deres kørsel med lav hastighed skaber farlige situationer på landevejene (§ 41) og ændring af bestemmelserne om cyklisters og knallertkøreres placering i vejkryds (§ 49).
Som en nyskabelse indeholder loven (§ 40) en bestemmelse om lokale trafiksaneringer, hvorefter justitsministeren kan fravige de almindelige trafikregler i det omfang, det er nødvendigt for i lokalområder at fremme en hensigtsmæssig trafiksanering.
Det skal sluttelig nævnes, at loven forhøjer den tilladte højeste kørehastighed for knallerter fra 30 km/t til 40 km/t.
I lovens kapitel 5 lovfæstes de hidtidige generelle hastighedsbegrænsninger.
Lovens kapitel 10 om de krav, der stilles til førere af køretøjer, indeholder en række nydannelser, hvoraf følgende skal fremhæves:
De gældende bestemmelser om spirituspåvirkede motorførere ændres afgørende ved indførelse af såkaldte faste promillegrænser og rutinemæssig anvendelse af alcotestprøver. Loven indfører ved siden af begrebet spirituskørsel et nyt begreb: promillekørsel. For spirituskørsel straffes personer, hvis alkoholkoncentration i blodet overstiger 1,2 promille, medens personer med en alkoholkoncentration på over 0,80 promille straffes for promillekørsel.
Straffebestemmelserne i kapitel 17 indebærer, at spirituskørsel som hovedregel medfører hæfte- eller fængselsstraf. Foreligger der ikke skærpende omstændigheder, vil bødestraf dog blive anvendt i tilfælde, hvor promillen ikke har været højere end 1,5.
Promillekørsel straffes med bøde, i gentagelsestilfælde dog eventuelt med hæfte eller fængsel.
Kapitel 18 om frakendelse af førerret hjemler som noget nyt mulighed for betinget frakendelse.
Formålet med lovforslaget var bl. a. at gennemføre dels et forslag til fællesnordiske færdselsregler afgivet af Nordisk Vejtrafik Komité, og forslagets vedtagelse muliggør dansk ratifikation af færdselskonventionen af 1968 og den supplerende europæiske overenskomst af 1971. I retsudvalgets omfattende betænkning over lovforslaget redegøres for en række bestemmelser, som udvalget især har beskæftiget sig med. Det gælder bl. a. bestemmelser om anvendelse af krybespor, hyrevognes benyttelse af busbaner, kørsel ved busstoppested, skolebusser, regler for standsning og parkering og cyklister. Betænkningen indeholder ligeledes en indgående redegørelse for bestemmelserne om spiritus- og promillekørsel. Endelig skal fremhæves, at udvalgets betænkning og tillægsbetænkningen indeholder en redegørelse for den standardtypegodkendelse for knallerter, som tænkes gennemført i forbindelse med fastsættelse af en tilladt hastighed på 40 km/t for disse køretøjer.
For så vidt angår udvalgets indstillinger må henvises til betænkningen og tillægsbetænkningen.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget ved navneopråb med 112 stemmer mod 26; 6 medlemmer (VS og 2 medlemmer af FP) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.