Efter 1. behandling henvist til boligudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Lovens sigte er ved kommunernes foranstaltning at tilvejebringe en systematisk registrering af bolig- og byggeforholdene til brug for såvel statslige som kommunale myndigheders administration og planlægning.
Det bestemmes således, at hver kommune fører et register med oplysninger om bygnings- og boligforhold. Registret etableres og føres efter regler, der fastsætes af boligministeren således, at det kan give grundlag for en landsdækkende bygnings- og boligregistrering.
I bygnings- og boligregistret skal registreres oplysninger om:
1) hver enkelt bygnings identifikation, opførelsesår, beliggenhed, størrelse, tekniske forhold, indretning, installationer og anvendelse og om
2) hver enkelt bolig- eller erhvervsenheds identifikation, oprettelsesår, størrelse, huslejeforhold, indretning, installationer og anvendelse.
Boligministeren kan endvidere nærmere fastsætte regler om registrering af sådanne andre oplysninger om bygnings- og boligforhold, som har betydning for varetagelsen af opgaver, der påhviler offentlige myndigheder.
Der skal i registret gennemføres en entydig betegnelse af alle enheder (beliggenhedsbetegnelse).
Registret oprettes uden — som oprindelig foreslået — skiltning af de enkelte bolig- og erhvervsenheders dørnummer i etagebyggeriet, men det pålægges kommunalbestyrelsen at sikre entydigheden i registreringen.
For at tilvejebringe den fornødne entydighed i registreringen bestemmes det at lade ejere af bygninger med flere bolig- og erhvervsenheder medvirke ved registreringen af de enkelte bolig- og erhvervsenheder. Enhedsbetegnelsen foretages efter faste retningslinjer, som udarbejdes af boligministeren, således at enhedens fysiske placering i bygningen så vidt muligt fremgår af denne betegnelse.
Oplysninger til brug for registrets oprettelse og drift kan efter regler fastsat af boligministeren afkræves offentlige myndigheder samt ejere af registrerede enheder.
Adgang til at få oplysninger fra registret er begrænset til offentlige myndigheder og koncessionerede selskaber.
For så vidt angår lovens straffebestemmelser samt de nærmere enkeltheder vedrørende registrets oprettelse og drift henvises til loven og til den af udvalget afgivne betænkning.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 87 stemmer mod 48 (visse FP, CD (undt. Arnfast), RV, KrF og KF); 7 medlemmer stemte hverken for eller imod.