L 116 Lov om overførelse af Fødselsanstalten i Jylland til Århus amtskommune.

Af: Indenrigsminister Egon Jensen (S)
Samling: 1974-75 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 309 af 26-06-1975
Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.

Ved loven overføres Fødselsanstalten i Jylland med virkning fra 1. april 1975 til Århus amtskommune, således at denne sygehusfunktion, der hidtil har været varetaget af staten, indgår som et integreret led i amtskommunens øvrige sygehusvæsen.

Om baggrunden for lovforslaget og hovedindholdet af dette udtalte indenrigsministeren i sin fremsættelsestale bl. a.:

„Lovforslaget er en naturlig konsekvens af de igangværende almindelige bestræbelser på at overføre det statslige sygehusvæsen til amtskommunerne.

Spørgsmålet om overførelsen af fødselsanstalten har været forhandlet med Århus amtsråd, der i princippet har kunnet tilslutte sig forslaget om overførelsen.

Overførelsen af bygninger, tekniske anlæg, inventar, normale varebeholdninger og instrumentarium sker vederlagsfrit for Århus amtskommune. Århus kommune, der ejer den grund, hvorpå fødselsanstalten er beliggende, har erklæret, at man vil kunne tiltræde, at brugsretten over hele arealet overgår fra staten til amtskommunen.

I forbindelse med overførelsen foreslås der ydet Århus amtskommune et særligt tilskud én gang for alle på
7 mill. kr. Baggrunden for dette skal særligt søges deri, at fødselsanstalten også i fremtiden kommer til at betjene de jyske og fynske amtskommuner med lands- og landsdelsspecialiserede funktioner, og at de hermed forbundne udgifter, som efter Århus amtskommunes overtagelse skal betales af den indlæggende amtskommune, ville have været mindre, såfremt staten i tide havde gennemført de foreliggende planer om opførelse af en bygning til afløsning af den nuværende hovedbygning.

Til dækning af de merudgifter, der er forbundet med den kliniske studenterundervisning, der finder sted pli Fødselsanstalten i Jylland, foreslås ca. 1,1 mill. kr. (april 1974-priser) overført fra indenrigsministeriets til undervisningsministeriets bevillingsramme.

Ved lovforslagets gennemførelse vil der på statsbudgettet for finansåret 1975-76 fremkomme en nettobesparelse på ca. 16 mill. kr.

Det tjenstemandsansatte personales forhold og fordelingen af pensionsbyrden mellem staten og amtskommunen foreslås løst efter retningslinier, der er fastlagt ved forhandlinger, som finansministeren har ført med de respektive personaleorganisationer og kommunernes organisationer.

Disse retningslinier går i korthed ud på, at amtskommunen tilbyder fødselsanstaltens personale ansættelse i tilsvarende stillinger i amtskommunen, men således at de statstjenestemænd, som ikke ønsker at overgå til amtskommunal ansættelse, får mulighed for at opretholde deres ansættelsesforhold til staten, medens de fortsat forretter tjeneste på fødselsanstalten, uden at der kan rejses krav på ventepenge, rådighedsløn og pension. Med hensyn til pensionsbyrden fordeles denne mellem staten og amtskommunen, når pensionen til sin tid bliver aktuel, i forhold til den del af pensionsalderen, som er optjent henholdsvis før og efter skæringsdagen den 1. april 1975."

Ved 1. behandling fik lovforslaget en overvejende velvillig modtagelse, idet dog Erlendsson (FP) havde flere kritiske bemærkninger over for enkeltheder i lovforslaget.

I den af udvalget afgivne betænkning indstillede et flertal (udvalget med undtagelse af fremskridtspartiets medlemmer af udvalget) lovforslaget til vedtagelse uændret, medens et mindretal (fremskridtspartiets medlemmer af udvalget) indstillede lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling med følgende bemærkninger:

„Mindretallet ser lovforslaget som et udtryk for en diskriminering af Vestdanmark. Uddannelsesniveauet for medicinske studerende ved Århus universitet forringes, idet en nyordning som den foreslåede ville medføre en stor økonomisk byrde for Århus amtskommune, hvis en forsknings- og uddannelsesmæssig standard som den, der sikres ved rigshospitalets fødeafdeling gennem fortsat statsfinansiering ud over det beløb, der betales af amtskommunerne, skulle opretholdes.

Mindretallet er videre af den opfattelse, at et engangsbeløb på 7 mill. kr. til modernisering af fødselsanstaltens hovedbygning er udtryk for en lignende økonomisk diskriminering af Vestdanmark, idet genoprettelsen af statens bygningsmæssige forsømmelser må anslås til et beløb efter nuværende prisniveau på ca. 35 mill. kr."

Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling med 142 stemmer mod 24 (FP).
Partiernes ordførere
Henning Jensen (S), Anna Skriver (V), Finnur Erlendsson (FP), Gunner Baunsgaard (RV), Henning Philipsen (SF), Ritta Ahm (KrF) og Freddy Madsen (DKP)