Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget. Lovforslaget tilsigter, ved ændringer i lov om forsikringsvirksomhed, at opfylde forpligtelserne i de to af Rådet for De europæiske Fællesskaber den 24. juli 1973 vedtagne direktiver henholdsvis om samordning af bestemmelser om adgang til udøvelse af direkte forsikringsvirksomhed, bortset fra livsforsikring (skadeforsikringsdirektivet), og om ophævelse af begrænsninger i etableringsfriheden for direkte forsikring, bortset fra livsforsikring (etableringsdirektivet).
Ændringerne skal ifølge direktiverne være gennemført inden 18 måneder regnet fra notifikationen, dvs. inden den 1. februar 1975 og — bortset fra overgangsbestemmelserne — være trådt i kraft inden den 1. februar 1976.
En del af de af etableringsdirektivet nødvendiggjorte ændringer i lov om forsikringsvirksomhed er foretaget ved vedtagelsen af lov nr. 504 af 29. november 1972 om ændring af lov om forsikringsvirksomhed. I øvrigt gennemføres dette direktiv ved de foreslåede bestemmelser i kapitel XX om udenlandske forsikringsselskaber. Etableringsdirektivet fastsætter, at disse bestemmelser ligeledes skal gennemføres inden 1. februar 1975.
Gennemførelsen af skadesforsikringsdirektivet medfører på en række punkter en skærpelse af de krav, der stilles til forsikringsselskaberne, ikke mindst hvad angår kapitalkravene, og giver mulighed for øget kontrol med såvel danske som udenlandske forsikringsselskabers virksomhed.
Skadesforsikringsdirektivet berører ikke livsforsikringsområdet. Visse skadesforsikringsforetagender er undtaget fra direktivets bestemmelser. Direktivet finder således ikke anvendelse på gensidige selskaber, når de i direktivets art. 3 fastsatte betingelser er opfyldt, herunder at virksomheden ikke omfatter ansvarsforsikring i almindelighed, kreditforsikring og kaution, samt at den årlige præmieindtægt for tiden ikke overstiger 7,5 mio. danske kroner.
Skadesforsikringsdirektivets regler gælder ikke blot for forsikringsselskaber, der ønsker at drive virksomhed uden for deres hjemlands grænser, men også for selskaber, hvis virksomhed er begrænset til kun ét land. Direktivets regler omfatter således også danske selskaber, selv om disse kun driver virksomhed her i landet.
De i henhold til lovgivningen om danske skibes forsikring mod krigsfare samt lovgivningen om forsikring af varer og fragt mod krigsfare til søs oprettede krigsforsikringsinstitutter har ikke hidtil været omfattet af lov om forsikringsvirksomhed og dermed ikke underkastet forsikringsrådets tilsyn. Disse institutter omfattes imidlertid af direktivet og foreslås som følge heraf omfattet af loven.
De under justitsministeriets tilsyn værende brandforsikringsvirksomheder, der ikke er omfattet af lov om forsikringsvirksomhed, omfattes af direktivet og foreslås også omfattet af loven. Tilsynet med disse selskaber foreslås således overført til forsikringsrådet, idet man under hensyn til udviklingen inden for forsikringsbranchen ikke har fundet det hensigtsmæssigt at søge de særlige regler om tilsynet med disse selskaber opretholdt.
De i loven om krigsforsikring af fast ejendom og løsøre omhandlede 5 krigsforsikringsforbund holdes som hidtil uden for lov om forsikringsvirksomhed, da de ikke omfattes af skadesforsikringsdirektivet.
Om lovforslagets nærmere indhold, herunder de væsentligste forslag til nydannelser, må henvises til lovforslaget og dets udførlige bemærkninger.
I bemærkningerne omtales bl. a. indgående koncessionsprincippet, de finansielle krav, udenlandske forsikringsselskaber, selskaber, der driver bygningsbrandforsikring, limiterede selskaber og samarbejdet mellem tilsynsmyndighederne.
Erhvervsudvalget nåede ikke at afgive betænkning over lovforslaget, inden folketingsvalget blev udskrevet.
Det genfremsattes og gennemførtes i folketingsårets 2. samling, se under 2. samling A.I. nr. 54.