Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget.
Det af handelsministeren i 1957 nedsatte udvalg, der har til opgave i samarbejde med tilsvarende udvalg i Finland, Norge og Sverige at revidere visse dele af den gældende sølov, har i oktober 1973 afgivet sin 5. betænkning (Betænkning nr. 694/1973), der omfatter forslag til et nyt tolvte kapitel om ansvar for olieskader.
Herværende lov, der er udarbejdet på grundlag af nævnte betænkning, har til formål i dansk sølovgivning at indarbejde to på de diplomatiske søretskonferencer i Bruxelles i 1969 og 1971 vedtagne konventioner om henholdsvis det privatretlige ansvar for skader ved olieforurening ( "ansvarskonventionen" ) og om oprettelse af en international fond for erstatning af skader ved olieforurening ("fondskonventionen") .
Ansvarskonventionen af 1969 betyder en væsentlig stramning af ansvaret for skader, der skyldes olieforurening, dels ved at pålægge ejeren af et skib, der transporterer olie i bulk, et objektivt ansvar, dels ved at påbyde tvungen ansvarsforsikring. Endvidere indeholder konventionen regler om begrænsning af ansvaret, der i realiteten betyder en fordobling af ansvarsgrænserne i forhold til de nugældende regler om begrænsning af rederansvaret i sølovens kapitel 10.
Konventionen af 1971 om oprettelse af en international erstatningsfond, der må betegnes som et supplement til ansvarskonventionen af 1969, har til formål dels at give eventuelle skadelidte ved olieskader en mere fyldestgørende erstatningsmæssig dækning, end ansvarskonventionen bl.a. på grund af begrænsningsreglerne giver mulighed for, dels at kompensere rederne for den forøgede byrde, som ansvarskonventionen pålægger dem. Ved fondskonventionen af 1971 pålægges det importører af olie, der i løbet af et år modtager mere end 150.000 tons olie, at yde bidrag til den internationale erstatningsfond.
Lovforslaget fik ved dets 1. behandling i folketinget en velvillig modtagelse af samtlige partiers ordførere, idet der var enighed om, at en skærpelse af reglerne om olieforurening på havet var nødvendig.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget enstemmigt med 149 stemmer.