Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.
Ved loven gennemføres ændringer i 24 love under landbrugsministeriets, indenrigsministeriets, boligministeriets, ministeriet for offentlige arbejders, justitsministeriets, finansministeriets og miljøministeriets forretningsområder. Den overvejende del af disse ændringer tilsigter forenklinger i den kommunale og amtskommunale beslutningsprocedure, navnlig ved afskaffelse af obligatoriske høringer og godkendelser. Det gælder således ændringerne i lovgivningen under landbrugs- og miljøministerierne og ændringerne i lov om børnetandpleje og lov om skolelægeordning. Ændringerne i lov om civilforsvaret og i lov om valg til folketinget vedrører afskaffelse af statslige refusioner af kommunale udgifter og dermed afskaffelse af den til refusionsberegningen og udbetalingen knyttede administration og kontrol.
Ændringerne i lov om frigørelsesafgift m. v. af fast ejendom medfører en ophævelse af de tre hidtil bestående amtskommunale fonde for frigørelses- og afståelsesafgift i hovedstadsområdet, således at hovedstadsrådet overtager amtsrådenes rolle som fondsmyndighed i hovedstadsområdet. Ændringerne i byggeloven og vejlovgivningen tilsigter udvidelser i kommunalbestyrelsernes kompetence.
Herudover indeholder loven visse ændringer — bl. a. i vejlovgivningen og brandloven — der ikke direkte har relation til bekæmpelsen af dobbeltadministration, men som det er fundet praktisk at søge gennemført, når den pågældende lovgivning alligevel skulle ændres.
Om baggrunden for lovforslagets fremsættelse anføres det bl. a. i de ledsagende bemærkninger:
"Beslutningen om at iværksætte en systematisk gennemgang af lovgivningen med henblik på at afskaffe overflødig dobbeltadministration blev truffet i forbindelse med en forhandling i februar 1973 mellem regeringen og de kommunale organisationer samt Københavns og Frederiksberg kommuner. Det blev aftalt at nedsætte fem arbejdsgrupper under henholdsvis boligministeriet, indenrigsministeriet, ministeriet for offentlige arbejder, socialministeriet og undervisningsministeriet.
De fem arbejdsgrupper blev ledet af en embedsmand fra vedkommende ministerium og bestod i øvrigt af medarbejdere fra de kommunale organisationer og kommuner, herunder Københavns og Frederiksberg kommuner, administrationsdepartementet, budgetdepartementet, indenrigsministeriet samt det pågældende fagministerium. Arbejdsgrupperne har foretaget en kritisk gennemgang af gældende kompetencefordelingsregler, hvorefter en administrativ afgørelse kan eller skal behandles i to eller flere led, dvs. bestemmelser især om godkendelse, tilsyn, ankeafgørelser, dispensationer, høringer og indberetninger, ligesom grupperne har videreført undersøgelserne af standarder og normer. Arbejdsgrupperne har som et resultat heraf peget på en række områder, hvor der i relation til den kommunale og amtskommunale forvaltning må antages at foreligge overflødig dobbeltadministration, og har i en del tilfælde fremsat konkrete forslag til forenklinger m. v. Arbejdsgruppen under indenrigsministeriet har gennemgået såvel ministeriets eget område som områder under de ministerier, for hvilke der ikke blev nedsat særlige arbejdsgrupper. De kommunale organisationer og Københavns og Frederiksberg kommuner har bidraget med materiale til arbejdsgruppernes overvejelser. Særlig bemærkes, at arbejdsgrupperne gennem Kommunernes Landsforening har modtaget henvendelser fra mere end 100 kommunalbestyrelser om tilfælde af overflødig eller uhensigtsmæssig administration....
Arbejdsgruppernes forslag til lovændringer vedrører love under forskellige ministerier. En del af forslagene vil hensigtsmæssigt kunne gennemføres i tilknytning til andre forestående ændringer af vedkommende lovgivning. Det gælder f. eks. de forventede forslag til ændringer af lov om styrelsen af kommunernes skolevæsen og af virksomhed efter lov om fritidsundervisning m.v., forslag til lov om social bistand og lov om sygehusvæsenet.
Den del af rapporternes forslag til ændringer i lovgivningen, der ikke naturligt indgår i lovforslag, som af andre grunde kan forventes fremsat, er — i det omfang forslagene har kunnet tiltrædes af regeringen — samlet i nærværende lovforslag."
Lovforslaget, hvortil indenrigsministeren under udvalgsbehandlingen stillede enkelte ændringsforslag af supplerende karakter, blev ved 3. behandling med disse ændringsforslag vedtaget enstemmigt med 145 stemmer.