Nærværende lovforslag indeholdt dels nogle ændringer til toldtarilfen, dels ændringer til toldlovens forvaltningsbestemmelser, som i det væsentlige havde forbindelse med EFs arbejde med at harmonisere medlemslandenes toldbestemmelser. Desuden foresloges en ny bestemmelse til effektivisering af toldvæsenets kontrolarbejde.
Om det nærmere indhold af lovforslaget bemærkede ministeren ved fremsættelsen af forslaget følgende:
"Forslagets § 1 indeholder bl. a. en ændring af de nugældende bestemmelser i toldlovens §§ 44 og 45. Disse bestemmelser giver adgang til toldnedsættelse for varer, der er fremstillet i udlandet af herfra. udførte varer. Når disse bestemmelser foreslås ændret, skyldes det, at EF i nær fremtid vil vedtage et direktiv om den såkaldte passive forædling, og som ventes at træde i kraft i løbet af 1974. Dette direktiv vil indeholde bestemmelser svarende til de gældende bestemmelser i toldlovens §§ 44 og 45 og vil altså ikke medføre nogen ændring af den gældende adgang til toldnedsættelse, men direktivet udvider adgangen til toldnedsættelse til også at omfatte varer, der er udført fra et medlemsland i EF, og som efter bearbejdning eller forarbejdning uden for EF indføres i et andet medlemsland. Da direktivet skal suppleres med nogle gennemførelsesbestemmelser, der udfærdiges af Kommissionen, og som endnu ikke kendes, er det mest praktisk, at bestemmelserne om toldnedsættelse fremtidig fastsættes i en bekendtgørelse. Den foreslåede § 44 indeholder derfor kun hovedbestemmelsen om toldnedsættelse, og den foreslåede § 45 bemyndiger finansministeren til i overensstemmelse med EFs regler herom at fastsætte, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår toldnedsættelse kan indrømmes.
Lovforslagets § 2 indeholder visse ændringer til toldtariffen, hvoraf jeg kort skal omtale de vigtigste:
Som følge af den gradvise tilnærmelse til toldsatserne i den fælles toldtarif vil den nugældende toldfrihed i medfør af toldlovens § 26 for visse dele, tilbehør, materiel til fremstilling, reparation eller udrustning af fly fra 1. januar 1974 ikke længere kunne opretholdes for varer, der indføres fra tredjelande. Det er derfor nødvendigt at ændre § 26 for at sikre, at tolden indføres gradvis med udgangspunkt i den nugældende toldfrihed.
Dette er sket i forslaget ved at ophæve § 26 og i stedet optage en toldfritagelsesbestemmelse med det fornødne indhold blandt de indledende bestemmelser til toldtariffen. Den gældende § 26 har i visse tilfælde haft samme funktion som et toldoplag, og for ikke at medføre nogen ændring heri er det foreslået, at dele og materiel til fly i et vist begrænset omfang kan oplægges på toldoplag.
Artikel 34 i akten til traktaten om Danmarks tiltrædelse af De europæiske Fællesskaber bestemmer, at erhvert af de nye medlemslande helt eller delvis kan suspendere tolden på varer indført fra de andre medlemslande. Denne bestemmelse åbner derfor mulighed for, at der i den resterende del af overgangsperioden kan oprettes nye toldfritagelsesbestemmelser for varer, som ikke eller kun i uvæsentligt omfang fremstilles her i landet, og som indføres fra lande, der er medlemmer af EF. Sådanne toldfritagelsesbestemmelser er hidtil blevet fastsat ved lov, og der er i de senere år, hvert år efter ønsker fra erhvervslivet, blevet vedtaget nye toldfritagelsesbestemmelser. For fremtiden kan der kun blive tale om toldfritagelsesbestemmelser for varer, der indføres fra EF. Da de nævnte varer under alle omstændigheder vil være toldfri ved overgangsperiodens udløb, foreslås det, at finansministeren i den resterende del af overgangsperioden bemyndiges til at tilstå sådanne toldfritagelser. Det er hensigten, at oprettelse af nye toldfritagelsesbestemmelser i henhold til den foreslåede bemyndigelse i øvrigt skal ske på samme måde som hidtil, dvs. efter forudgående forhandling med erhvervslivet, og at bestemmelserne skal udfærdiges i form af en bekendtgørelse og optages i den af toldvæsenet og publikum benyttede brugstarif.
Råtobak fra tredjelande, som i dag er toldfri, vil fra 1. januar 1974 blive pålagt told som følge af tilpasningen til toldsatserne i den fælles toldtarif. Inden for EF vil der i løbet af 1974 blive gennemført en ordning, hvorefter råtobak kan strippes inden fortoldningen, således at stilke og affald, der fremkommer ved stripningen, kan fritages for told, når de tilintetgøres. Den danske tobaksindustri er interesseret i, at der allerede fra 1. januar 1974 etableres en sådan ordning, der også eksisterer i Tyskland og Holland. Lovforslaget indeholder derfor en bemyndigelse for finansministeren til at etablere en sådan ordning, indtil EFs bestemmelser træder i kraft.
Der er herudover foreslået enkelte ændringer i toldpositioner og toldsatser. Jeg tillader mig herom at henvise til bemærkningerne til lovforslaget.
Efter den nugældende bestemmelse i toldlovens § 78 har toldvæsenet ret til eftersyn af forretningsbøger og regnskabsmateriale m.v. i virksomhederne.
Det foreslås nu, at der ligesom i loven om almindelig omsætningsafgift gives toldvæsenet ret til at indkalde det nævnte materiale til kontrolgennemgang på tjenestestedet. Herved vil kontrollen blive mere effektiv, og toldvæsenet vil desuden kunne tilrettelægge arbejdet mere rationelt."
Lovforslaget nåede ikke at komme til 1. behandling.