Efter 1. behandling henvist til undervisningsudvalget.
Lovforslaget foreslår i hver amtskommune oprettet en amtscentral for undervisningsmidler under amtsrådet. Amtscentralen kan bestå af flere afdelinger (lovforslagets § 1).
Amtscentralens opgaver er ifg. § 5 at:
1) sørge for oplysning om undervisningsmidler, herunder yde rådgivning og vejledning til lærere m.fl. i amtsrådskredsen på grundlag af amtscentralens samling af undervisningsmidler,
2) foretage udlån af materialer til de i amtsrådskredsen beliggende skoler og andre undervisningsinstitutioner,
3) yde teknisk bistand til amtsrådskredsens lærere ved fremstilling af egne undervisningsmaterialer og
4) mod vederlag yde biblioteksteknisk bistand til de skoler og andre undervisningsinstitutioner i amtsrådskredsen, som ikke på anden måde kan få sådan bistand.
Amtscentralen bestyres ifølge § 2 af undervisnings- og kulturudvalget eller et andet udvalg nedsat af amtsrådet i henhold til § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Til at rådgive udvalget forestås nedsat et repræsentantskab, hvis medlemmer udpeges for 2 år ad gangen, sammensat på en sådan måde, at dets karakter af forbrugerorgan sikres, lovforslagets § 3.
Lovforslaget var en genfremsættelse, idet det blev fremsat i sidste folketingssamling som kap. 1 i forslag til lov om amtscentraler og en landscentral for undervisningsmidler, se Folketingets årbog 1972- 73, side 361.
Kapitel l i dette lovforslag blev imidlertid udskudt for at sikre sammenhængen mellem folkeskolelovforslagets § 17 og forslag til lov om folkebiblioteker, idet disse sidstnævnte forslag blev udskudt.
Lovforslaget var, bortset fra repræsentantskabets funktionsperiode, der foreslås nedsat fra 4 til 2 år, identisk med det tidligere fremsatte forslag.
Det bygger i det væsentlige på betænkning nr. 621 om skolebiblioteker og centraler for undervisningsmidler. Ifølge lovforslagets § 1 sammenlægges de nuværende fælleskommunale samlinger og skolecentraler i amtscentraler, der oprettes og drives af amtskommunerne. Driften af disse samlinger, som etableres som et tilbud til kommunerne, pålægges amtskommunerne som led i det amtskommunale skole- og undervisningsvæsen. Det er efter forslaget overladt til de enkelte amtskommuner at afgøre, hvorvidt og i hvilket omfang amtscentralen skal bestå af flere afdelinger, ligesom det er overladt til amtskommunernes afgørelse, hvilke funktioner der skal henlægges til de enkelte afdelinger.
Opgavefordelingen mellem de fælleskommunale samlinger, som efter den nugældende ordning kan oprettes i henhold til loven om folkebiblioteker m. v., og skolecentralerne, som siden 1. april 1970 har været drevet af amtsrådene, kan kort beskrives således, at de fælleskommunale samlinger hovedsageligt distribuerer supplerende undervisningsmaterialer til eleverne til brug i undervisningen, medens skolecentralernes hovedopgave er at give information til lærerne om alle former for undervisningsmidler.
Denne skarpe opdeling af institutioner og funktioner har man i stigende grad i praksis følt som en urimelighed, fordi de to funktioner må betragtes som to sider af samme sag, idet begge institutioner beskæftiger sig med formidlingen af undervisningsmidler.
Med forslaget tilsigter man at videreføre de fælleskommunale samlingers og skolecentralernes funktioner over for folkeskolen og efterhånden at udbygge denne virksomhed med henblik på betjeningen af de øvrige uddannelser på de gymnasiale alderstrin samt af fritidsundervisningen i det omfang, der måtte være behov herfor.
Ingen bad om ordet ved lovforslagets 1. behandling.
Undervisningsudvalget nåede ikke at afgive betænkning over lovforslaget, inden valget blev udskrevet d. 8. november 1973.