Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.
Loven indeholder de ændringer i forbrugsafgiftslovgivningen, som er en nødvendig følge af den nye toldlov (se foran under nr. 14). Disse ændringer er af redaktionel karakter.
Herudover indeholder loven ændringer af lov om afgift af vin og frugtvin m. m., som er nødvendige for, at denne afgift kan opfylde E. Ø. F.-traktatens krav om, at varer, der indføres fra medlemsstaterne, ikke må pålægges højere interne afgifter end de afgifter, som pålægges lignende indenlandske varer.
Som følge heraf nedsættes afgiften på bordvin, hedvin, frugtvin og mousserende vin. Samtidig ophæves opdelingen af mousserende vin i vin fremstillet efter champagnemetoden og anden mousserende vin, således at al mousserende vin fremover beskattes med samme afgiftssats.
Afgiften for radioapparater m. m. nedsættes til det halve som følge af, at det afgiftsfri beløb for rejsegods fra 1. januar 1973 forhøjes fra 350 til 950 kr.
Endelig indføres i forbindelse med Danmarks tilslutning til EF en særlig afgift af kaffe, der er en slags erstatning for differencen mellem den nuværende told på kaffe og den lavere toldsats, der gælder ifølge fællestariffen i EF.
Uden relation til EF-medlemskabet udvides det afgiftsfri område i chokolade-afgiftsloven, idet visse pulvere med indhold af kakao m. v. ikke skal være omfattet af afgiftspligten.
Yderligere sker der en skærpelse for afregning af spiritusafgiften, herunder at der kræves en sikkerhedsstillelse på 100.000 kr. som betingelse for at drive registreret virksomhed.
Endelig skal virksomheder, der sælger destillationsapparater, give oplysning om købers navn og adresse for at modvirke ulovlig hjemmefremstilling af spiritus.
Loven træder i kraft den 1. januar 1973.
Under folketingets behandling af lovforslaget drøftedes især problemerne for vinhandelen som følge af, at de nye rejsegodsregler træder i kraft den 1. januar 1973. Herefter kan rejsende nemlig uanset udlandsopholdets varighed indføre indtil 4 flasker bordvin og 4 flasker hedvin eller mousserende vin fra udlandet uden told og afgift. Da prisforskellene på vinområdet mellem Danmark og Vesttyskland er betydelige, frygtede man iværksat regulære indkøbsture fra store dele af landet til f. eks. Flensborg for at foretage vinindkøbene dér.
Som følge heraf stillede finansministeren et ændringsforslag tiltrådt af udvalget, hvorefter vinafgifterne nedsattes yderligere i forhold til det oprindelige fremsatte lovforslag. Nedgangen i provenuet af vinbeskatningen som følge af afgiftsnedsættelserne blev anslået til 85-90 mill. kr. på årsbasis. Som delvis kompensation for provenutabet enedes man i udvalget om at nedsætte rentegodtgørelsen for tilbagebetaling af overskydende skat fra 8 til 5 pct. Idet denne rente-betaling samtidig gøres skattefri, skulle det herved give en provenu-gevinst på ca. 50 mill. kr. (se lov om ændring af lov om opkrævning af indkomst- og formueskat for personer m. v. (Kildeskat), foran under nr. 7).
Som det fremgår af betænkningen kunne Axel Ivan Pedersen (S) ikke medvirke til dette ændringsforslags gennemførelse.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt med 148 stemmer; 5 medlemmer (Axel Ivan Pedersen, Meta Ditzel, Overgaard Nielsen, Skovmand og Per Dich) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.