Efter 1. behandling henvist til udvalget om fysisk planlægning.
Loven udgør et led i en reform af planlægningslovgivningen og vedrører især de administrative forhold i forbindelse hermed. Den igangværende reform af planlægningslovgivningen begyndte i 1969 med vedtagelsen af by- og landzoneloven, naturfredningsloven og flere andre love, der især vedrørte problemerne i det åbne land.
Loven om lands- og regionplanlægning vedrører den overordnede planlægning, der skal danne grundlaget for den nødvendige detailplanlægning i landets forskellige dele. Den vedrører derimod ikke den forenkling og modernisering af de mange spredte bestemmelser om primærkommunal byplanlægning og administration af enkeltsager, som er nødvendig for at opnå en decentralisering og rationalisering af planlægningen på det kommunale niveau. Forslag om en lovgivning på dette område forudsættes imidlertid at følge i det eller de kommende folketingsår, jfr. boligministerens bemærkninger ved lovforslagets fremsættelse.
Lovens formål er angivet i § 1, hvis indhold er følgende:
"§ 1. Ved en sammenfattende fysisk lands- og regionplanlægning tilstræbes at tilvejebringe grundlag for:
1) at landets areal- og naturressourcer udnyttes ud fra en samfundsmæssig helhedsvurdering, herunder med henblik på at fremme en ligelig udvikling i landet,
2) at arealanvendelsen fastlægges på en sådan måde, at forurening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges, bl.a. ved bedst mulig adskillelse af miljøbelastende aktiviteter og beboelse, og
3) at samordne de enkelte dispositioner inden for rammerne af den økonomiske samfundsplanlægning."
De to former for planlægning (landsplanlægning og regionplanlægning) behandles derefter i hver sit kapitel.
Landsplanlægning omhandles i lovens kapitel 2 (§§ 2-5), hvoraf det fremgår, at det er boligministeren, der drager omsorg for udførelsen af en sammenfattende fysisk landsplanlægning og for, at der foretages de herfor nødvendige undersøgelser. Det pålægges offentlige myndigheder og koncessionerede selskaber m.v. at give oplysninger om forberedelse eller udførelse af undersøgelser, planlægning og større anlægsdispositioner, som kan få betydning for planlægningen, og ministeren kan pålægge amtsråd og kommunalbestyrelser at tilvejebringe oplysninger. Endvidere kan boligministeren efter forhandling med de ministre, hvis sagområde særligt berøres, bestemme, at der som led i landsplanlægningen gives bindende direktiver til regionplanmyndighederne om forhold, der skal lægges til grund for regionplanlægningen.
Regionplanlægningen omhandles i kapitel 3 (§§ 6-17), og det fremgår heraf, at der skal tilvejebringes en regionplan for hver amtskommune. Disse regionplaner, der af ministeren ved fremsættelsen blev betegnet som sammenfattende oversigtlige arealanvendelsesplaner, skal indeholde retningslinjer for:
1) fordelingen af den fremtidige byvækst på de enkelte dele af amtskommunen, herunder for afgrænsningen af byzonerne,
2) omfanget og beliggenheden af overordnede centre, større trafikanlæg og andre tekniske anlæg samt større offentlige institutioner,
3) beliggenheden af virksomhed m.v., hvortil der af hensyn til forebyggelse af forurening må stilles særlige beliggenhedskrav,
4) anvendelsen af arealer til udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden og
5) størrelsen og beliggenheden af sommerhusområder og andre arealer til fritidsformål.
Regionplanen kan også indeholde retningslinjer for andre forhold af væsentlig betydning for fremme af en hensigtsmæssig by- og bebyggelsesudvikling i amtskommunen. Og det bestemmes endvidere, at regionplanen, der skal udarbejdes under overholdelse af eventuelle landsplanbestemmelser og under anlæggelse af en helhedsvurdering af den ønskelige udvikling i amtskommunen, skal ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger og for den forudsatte tidsfølge for dens gennemførelse.
Om regionplanens tilvejebringelse og godkendelse er der givet en række bestemmelser i §§ 10-14. Det fremgår heraf, at den enkelte kommunalbestyrelse inden for en fastsat frist skal tilstille amtsrådet et oplæg til retningslinjer for kommunens arealanvendelse. Til brug for udarbejdelsen af dette oplæg giver amtsrådet kommunerne oplysning om den amtskommunale sektorplanlægning. Amtsrådet indhenter i øvrigt oplysninger om foreliggende planer og igangværende planlægning inden for amtskommunens område og stiller disse til rådighed for de berørte kommuner. Efter udløbet af fristen for indsendelsen af kommunernes oplæg optager amtsrådet forhandlinger med kommunerne om udarbejdelse af alternative skitser til regionplanforslag og af en redegørelse for skitsernes forudsætninger. Skitser og redegørelse offentliggøres af amtsrådet, der i øvrigt sammen med kommunalbestyrelserne skal forestå en oplysningsvirksomhed med det formål at fremkalde en offentlig debat om regionplanlægningens målsætning og indhold.
Efter forløbet af 6 måneder fra skitsernes offentliggørelse optager amtsrådet forhandlinger med kommunalbestyrelserne om udarbejdelse af et endeligt forslag til regionplan. Når amtsrådet har vedtaget et forslag til regionplan, offentliggøres dette med ledsagende redegørelse og et uddrag af modtagne bemærkninger til tidligere offentliggjorte skitser. Dette materiale tilsendes tillige de interesserede myndigheder m.v., der inden for en frist af 4 måneder kan gøre indsigelse eller bemærkninger hertil.
En regionplan godkendes af boligministeren, efter at forslaget er gennemgået i samarbejde med de ministre, hvis område berøres af planlægningsarbejdet. Godkendelsen kan dog gives som en delvis godkendelse, hvis dette findes hensigtsmæssigt, og i forbindelse med godkendelsen kan ministeren foretage ændringer, der skønnes påkrævede af landsplanmæssige hensyn. Den godkendte regionplan offentliggøres af amtsrådet.
Endelig indeholder lovens kapitel 4 nogle særlige bestemmelser. I § 18 bestemmes, at amtsrådet skal gøres bekendt med forslag til byudviklingsplaner, fredningsplaner og dispositionsplaner, inden disse sendes til godkendelse hos de respektive myndigheder, og endelig er der i § 19 indsat følgende bestemmelse:
"§ 19. Boligministeren kan i en sag af mere vidtrækkende betydning beslutte, at ministerens samtykke skal indhentes, forinden amtsrådet eller kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse eller dispensation efter bygge- eller byplanlovgivningen.
Stk. 2. Boligministeren kan bestemme, at et amtsråd eller en kommunalbestyrelse skal afgive indberetning om fremkomsten af sager, hvori stk. 1 kan bringes i anvendelse."
Det er dog med hensyn til denne bestemmelse fastslået i bemærkningerne herom i udvalgets betænkning, at bestemmelsen kun agtes anvendt i rene undtagelsestilfælde, hvor væsentlige samfundshensyn gør sig gældende.
Lovforslaget, der blev genstand for en grundig udvalgsbehand- ling, hvorunder især §§ 18 og 19 undergik væsentlige ændringer, blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 166 stemmer.