L 148 Lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af:
Samling: 1972-73
Status: Stadfæstet
Lov nr. 290 af 23-05-1973
Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.

Ifølge lovens § 1 bemyndiges ministeren for offentlige arbejder til at lade følgende hovedlandevejsstrækning anlægge som motorvej med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet:

En hovedlandevej fra et punkt på den dansk-tyske landegrænse vest for Bov, i en linie øst for den sønderjyske længdebane og vest for den nuværende hovedlandevej 305 (A 10) til et punkt på Sønderjyllands amts landevej 555, Bodum-Rødekro, vest for Rise Hjarup.

Ifølge § 2 bemyndiges ministeren til at nedlægge følgende vejstrækninger som hovedlandeveje:

1. Hovedlandevej 305 (A 10), Kruså-Åbenrå, f. s. v. angår strækningen fra et punkt syd for Kiskelund til skæringen med hovedlandevej 319 (A 31), Sønderborg-Åbenrå, ved Lundsbjerg.

2. Hovedlandevej 318, Lundsbjerg-Tinglev, f. s. v. angår strækningen fra Lundsbjerg til skæringen med den i § 1 omhandlede hovedlandevej.

3. Hovedlandevej 324, Åbenrå-Gabøl, f. s. v. angår strækningen fra sammenløbet med Løgumklostervej i Åbenrå til tilslutningen af Sønderjyllands amts landevej 554, Tinglev-Rødekro-Hovslund, ved Hovslund stationsby.

Endvidere bemyndiges ministeren (§ 3) til at optage følgende vejstrækninger som hovedlandeveje:

1. Sønderjyllands amts landevej 555, Bodum-Rødekro, f. s. v. angår strækningen fra den i § 1 omhandlede hovedlandevej til hovedlandevej 306 (A 10), Åbenrå-Haderslev, ved Bodum.

2. Sønderjyllands amts landevej 554, Tinglev-Rødekro-Hovslund, f. s. v. angår strækningen fra hovedlandevej 324, Åbenrå-Gabøl, til Sønderjyllands amts landevej 513, Åbenrå-Hellevad-Alslev Kro.

3. Sønderjyllands amts landevej 513, Åbenrå-Hellevad- Alslev Kro, f. s. v. angår strækningen fra Sønderjyllands amts landevej 554, Tinglev-Rødekro-Hovslund, ved Rødekro til sammenløbet med hovedlandevej 324, Åbenrå-Gabøl, Ribevej i Åbenrå.

Ifølge § 4 bemyndiges ministeren til efter færdiggørelsen af det af Sønderjyllands amtskommune udførte anlæg af en del af omfartsvejen vest om Christiansfeld at optage denne vejstrækning som hovedlandevej.

Ministeren bemyndiges samtidig til som hovedlandevej at nedlægge hovedlandevej 307 (A 10) for så vidt angår strækningen gennem Christiansfeld fra Tagkær til Tyrstrup.

Lovens § 5 har følgende formulering:

§ 5. § 3 i lov nr. 167 af 27. maj 1964 om visse hovedlandevejsanlæg i og ved København ophæves.

Endelig bemyndiges ministeren ifølge lovens § 6 til som hovedlandevej at lade anlægge en ny bro over Mariager Fjord ved Hadsund med tilsluttende vejanlæg.

Efter anlægget af den nævnte bro bemyndiges ministeren til som hovedlandevej at nedlægge den nuværende hovedlandevej 462, for så vidt angår strækningen over den nuværende bro over Mariager Fjord med tilsluttende vejanlæg.

Vedrørende lovens § 5 fremgår følgende af bemærkningerne til lovforslaget:

§ 3 i lov nr. 167 af 27. maj 1964, der nu foreslås ophævet, omhandler en bemyndigelse til projektering af to hovedlandevejsforbindelser i København, Søringen fra Fredensbro til GI. Kongevej samt indføringen af Vestmotorvejens sydlige gren ad Engstrands Allé, Scandiagade og Enghavevej til Sdr. Boulevard.

Denne bemyndigelse er for så vidt angår delstrækningen ad Engstrands Allé ind til "en ydre ringforbindelse" bortfaldet i henhold til § 5 i lov nr. 313 af 9. juni 1971. Dette var en følge af, at planerne om indføring af Vestmotorvejens sydlige gren i 1971 blev ændret således, at denne indføring nu påtænkes lagt i en sydligere linie over Avedøre Holme, jfr. § 2, nr. 1, i lov nr. 313 af 9. juni 1971.

Den strækning af Søringen, strækningen mellem Fredensbro og Gl. Kongevej, hvortil der er givet projekteringsbemyndigelse, hvilken nu foreslås ophævet, udgør kun en mindre del af den af Københavns kommune påtænkte indre ringvejsforbindelse og har hovedsagelig betydning som lokal fordelingsvej. Planerne for gennemførelse af den nævnte indre ringforbindelse som statsvej må nu som følge af den ændrede byrdefordeling mellem staten og kommunerne anses for opgivet, uden at der herved er taget stilling til den pågældende vejforbindelses trafikale betydning iøvrigt.

Forslaget om ophævelse af projekteringsbemyndigelsen for linjen ad Scandiagade og Enghavevej til Sdr. Boulevard må ligeledes ses i lyset af den ændrede byrdefordeling mellem staten og kommunerne.

Lovforslaget, der ved 1. behandling blev forhandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om visse hovedlandevejsanlæg i og ved København (af Bilgrav-Nielsen m. fl.) (se herom under A.II nr. 40), fik en velvillig modtagelse af samtlige ordførere. Den radikale ordfører anbefalede dog, at § 5 ændredes således, at Lyngbyvejens indføring blev standset ved Vibenshus.

Udenfor ordførernes række deltog Alsing Andersen (S), der ikke kunne medvirke til lovforslagets § 5.

Af udvalgets betænkning fremgår følgende:

I relation til lovforslagets § 5 har ministeren for offentlige arbejder givet tilsagn om, at det ved lov nr. 167 af 27. maj 1964 § 1, pkt. 1, vedtagne hovedlandevejsanlæg fra Sortedamssøen til Vangede på strækningen mellem Sortedamssøen og Vibenshus Runddel ikke bringes til udførelse som forudsat i loven. Der vil alene blive arbejdet på at foretage visse kapacitetsforbedrende foranstaltninger på de eksisterende gader fra Vibenshus Runddel mod byens centrale områder med henblik på at skabe en hensigtsmæssig/kapacitetsmæssig balance mellem motorvejen fra Vangede til Vibenshus og gadenettet inden for Søerne.

Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 158 stemmer; 1 medlem (Alsing Andersen) tilkendegav, at han hverken stemte for eller imod.
Partiernes ordførere
Knud Damgaard (S), Niels Ravn (KF), Gustav Holmberg (V), Jens Bilgrav-Nielsen (RV), Poul Overgaard Nielsen (RV) og Arne Larsen (SF)