Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.
Loven giver ved en tilføjelse til straffelovens § 8, stk. 1, mulighed for at pålægge straf i Danmark for en hvilken som helst kapring af et luftfartøj og for visse forbrydelser mod liv og legeme, der er begået i forbindelse med kapringen.
Selv om man på grundlag af de hidtidige regler i straffeloven ville have mulighed for at strafforfølge alle typiske flykapringstilfælde, hvor retsforfølgning i Danmark var praktisk mulig, kunne der dog tænkes tilfælde, hvor dette ikke gjaldt. Den nu gennemførte tilføjelse tager sigte på sadanne tilfælde ved at gennemføre en universel kompetence.
Ifølge et ved loven indsat nyt stk. 3 i straffelovens § 8 afgør justitsministeren, om påtale i medfør af den nye regel i stk. 1 skal finde sted. Dette svarer til, hvad der er tilfældet ved påtale af handlinger, der er begået i et fremmed fartøj på dansk område, jfr. straffelovens § 6, stk. 2.
Ved loven indsættes endvidere som en ny paragraf i straffeloven følgende bestemmelse:
,,§ 183 a. Den, som om bord i et luftfartøj ved ulovlig tvang, jfr. § 260, overtager kontrollen over luftfartøjet eller griber ind i dettes manøvrering, straffes med fængsel indtil 12 år.''
Strafferammen var i den oprindeligt foreslåede bestemmelse fængsel i 10 år, dog 16 år, hvis handlingen havde haft en særlig farlig karakter. Bestemmelsen fik sin endelige form efter udvalgsbehandlingen i folketinget.
Loven trådte i kraft den 1. april 1972.
Den voldsomme stigning i antallet af flykapringer og de heraf følgende betydelige farer og ulemper for hele den civile luftfart har medført krav om, at staterne træffer effektive forholdsregler mod sådanne handlinger.
En konvention — Haag-konventionen — vedtaget den 16. december 1970, pålægger staterne pligt til at fastsætte regler, der gør det muligt for dem at foretage strafforfølgning af kapring af luftfartøjer og i et vist omfang af voldsforbrydelser begået i forbindelse med kapringen uden hensyn til, om der udover gerningsmandens tilstedeværelse foreligger nogen tilknytning til staten.
Konventionen pålægger endvidere staterne pligt til at fastsætte strenge straffe for kapring af luftfartøjer.
Loven muliggør, at også Danmark kan ratificere konventionen.
Lovforslaget fik i folketinget en velvillig modtagelse fra alle partiernes ordførere. Flere af disse rejste ved 1. behandling spørgsmålet om en ændring af de foreslåede strafferammer. Som nævnt resulterede udvalgsarbejdet i en sådan ændring. Lovforslaget vedtoges enstemmigt ved 3. behandling.