Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme, se side 247.
Efter loven kan der ydes økonomisk bistand af statskassen til nyopførelse og om- eller tilbygning af staldbygninger med tilhørende anlæg til kvæg og svin. Der er åbnet mulighed for efter aftale med landbrugsorganisationerne og Landbrugsrådet at udvide bistandsordningen til at omfatte investeringer af anden art. Midlerne overføres fra landbrugets dispositionsfond (§1).
Der ydes efter loven i indtil 10 år efter en investering et tilskud, der tjener til at lette rentebyrden. Ordningen er opbygget således, at der ydes tilskud med en procentsats af investeringsudgifterne. Procentsatsen er opgjort som forskellen mellem 6½ pct. og den effektive rente af 30-årige kreditforeningsobligationer af åbne serier med en nominel rente på 6½ pct. Tilskudsprocenten kan dog ikke overstige 5 pct. Der er således tale om en tilskudssats, der varierer med højden af den effektive rente. Med den effektive rente, der var gældende på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, ville tilskudsprocenten udgøre 4,8 pct. Tilskudsordningen er i øvrigt tilrettelagt således, at der ydes det fulde tilskud de første 5 år efter investeringens foretagelse, hvorefter tilskudsprocenten aftrappes med ½ pct. årlig, og således at der ikke kan ydes tilskud ud over 10 år. Tilskudsordningen er nedad begrænset til investeringer på 20.000 kr. og opad til investeringer på 400.000 kr. Er investeringsudgifterne større end 400.000 kr., ydes der kun tilskud i forhold til 400.000 kr. (§§ 6-8).
Tilskuddene kan ydes til investeringer på noterede landbrugsejendomme og til personer, der selv driver landbrug som hovederhverv eller efter investeringen agter at tage landbrug som hovederhverv, hvilket vil sige, at de lægger deres væsentligste arbejdsindsats i landbrug. Tilskud kan også ydes, hvor der er tale om forpagtningsforhold. For at undgå, at tilskuddene påvirker ejendomspriserne, er det i loven bestemt, at tilskuddene bortfalder ved ejerskifte (§ 2 og § 9).
Efter lovens § 5 kan tilskud kun ydes, såfremt investeringen ikke er påbegyndt, inden tilsagn om tilskud er meddelt. Uanset dette kan investeringer, der er påbegyndt efter lovforslagets fremsættelse og inden en tidsfrist, der fastsættes af landbrugsministeren, opnå støtte, dersom de i øvrigt opfylder betingelserne for godkendelse.
Efter en bestemmelse (§ 11), som indsattes under folketingets behandling af lovforslaget, er der åbnet mulighed for at yde et særligt rentetilskud til landmænd, som har investeret i produktionsbygninger til svin og kvæg under det særlig høje renteniveau, der har gjort sig gældende siden maj måned 1969, hvor Nationalbankens diskonto steg til 9 pct. Tilskud ydes i 5 år med 2 pct. årlig af investeringsudgiften, første gang for finansåret 1971-72. Tilskud ydes til de afholdte investeringsudgifter, dog højst de af skattemyndighederne godkendte udgifter. Til investeringer, der er finansieret med statslån efter gældende eller tidligere gældende lovgivning, kan tilskud ikke ydes. Også disse tilskudsudgifter afholdes af landbrugets dispositionsfond.
Som det fremgår af ministerens fremsættelse, var lovforslaget et led i den revision af landbrugslovgivningen, som ønskedes foretaget på grundlag af regeringens overvejelser efter afgivelse af landbokommissionens 8. og 10. betænkninger. Det havde således sammenhæng med det foran (side 247) omtalte forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme og navnlig med forslag til lov om statens udlån til jordbrugsmæssige formål m. m. (se den umiddelbart foregående sag).
Foruden de nævnte lovforslag henvises til omtalen af forslag til lov om ændring af lov om udlån til yngre landmænd, som er omtalt i det følgende. Alle de nævnte lovforslag fremsattes samtidigt og behandledes til dels sammen i folketinget, ligesom de henvistes til samme udvalg, tillige med det side 257 omtalte forslag til lov om fastsættelse af kapitelstakster.
Betænkningen indeholder bl. a. det foran omtalte ændringsforslag om et særligt rentetilskud til investeringer under det høje renteniveau siden maj måned 1969 og redegør i bemærkningerne for administrationen af denne bestemmelse.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 134 stemmer mod 2 (VS); 1 medlem (DK) tilkendegav, at hun hverken stemte for eller imod.