Ved lovforslaget søgtes gennemført bestemmelser om, at ejere og brugere af fast ejendom ikke uden tilladelse erhvervsmæssigt må udleje eller fremleje hus eller husrum på ejendommen til beboelse, medmindre det udlejede anvendes til helårsbeboelse.
Disse bestemmelser gælder dog ikke for virksomhed, der er omfattet af lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v., eller virksomhed med uddannelsesmæssigt, kulturelt eller forskningsmæssigt formål, medmindre der til virksomheden er knyttet huse eller hytter, der udlejes for mere end fem nætter ad gangen.
Tilladelse til erhvervsmæssig udleje eller fremleje gives af boligministeren, der bl.a. kan gøre en tilladelse betinget af, at lejemål kun indgås for kortere tid.
Endvidere var i lovforslaget indeholdt bestemmelser om, at amtsråd, kommunalbestyrelser, fredningsplanudvalg og tinglysningsmyndigheder skal afgive indberetning til boligministeren, dersom de kommer til kundskab om virksomhed, der kan være omfattet af loven. Også andre myndigheder end de nævnte kan dog pålægges indberetningspligt.
Aftaler, der indgås i strid med bestemmelserne, eller som må antages at være indgået med det formål at omgå dem, er ugyldige.
Overtrædelse af bestemmelserne medfører bødestraf.
Om baggrunden for lovforslaget oplyste boligministeren ved fremsættelsen følgende:
„I de senere år har der i takt med den økonomiske udvikling og de nedsættelser, der er sket i arbejdstiden, vist sig et stadig stigende behov for jord til rekreative formål, navnlig til sommerhusbebyggelse. Det må forventes, at denne udvikling vil fortsætte i de kommende år. Efter by- og landzoneloven kræves der tilladelse til at udnytte og bebygge det åbne land til andet formål end landbrug og dermed ligestillede virksomheder. Sådan tilladelse gives af zonelovsmyndighederne efter en afvejning af de planmæssige hensyn og hensynet til befolkningens rekreative interesser, baseret bl. a. på de landskabsanalyser og vejledende retningslinier for andre myndigheders planlægning, som de regionalt nedsatte fredningsplanudvalg foretager i henhold til naturfredningsloven.
Planlægningslovgivningen har til formål at søge befolkningens behov bl. a. for sommerhuse dækket på en sådan måde, at det ikke strider mod væsentlige modstående hensyn, herunder hensynet til en hensigtsmæssig byudvikling og bevarelse af det åbne land. Varetagelsen af disse hensyn vanskeliggøres imidlertid af det stigende efterspørgselspres. Den forventede stigning i efterspørgslen i de kommende år må antages at blive yderligere forstærket ved en dansk tilslutning til De europæiske Fællesskaber, der vil medføre, at statsborgere og selskaber i EC-landene får adgang til på lige fod med danske statsborgere og selskaber at erhverve fast ejendom her i landet med henblik på erhvervsmæssig virksomhed, herunder også virksomhed ved udlejning til rekreative formål.
Regeringen har derfor fundet det rigtigst at støtte det løbende planlægnings- og fredningsarbejde med yderligere foranstaltninger til imødegåelse af den forventede efterspørgsel og den deraf følgende risiko for prisstigninger, der kan forudses at ville brede sig også til jordpriserne i almindelighed."
Lovforslaget nåede ikke at komme til 1. behandling i folketinget.