De ved folketingsbeslutningen gennemførte ændringer af folketingets forretningsorden går ud på følgende:
1. Der indføres 4 nye stående udvalg: skatteudvalget, afgiftsudvalget, retsudvalget og udvalget angående perspektivplanlægning.
Om de 3 førstnævnte udvalg, der var foreslået i udvalgets betænkning og indstilling, bemærkedes i denne:
"Skatteudvalget, hvortil tænkes henvist alle forslag vedrørende den direkte beskatning til staten, har rent faktisk eksisteret i de senere år, idet det ved begyndelsen af folketingsåret nedsatte udvalg ang. lovforslag om ændring af ligningsloven og/eller kildeskatteloven har været holdt i live samlingen igennem i kraft af senere til det henviste forslag. Noget tilsvarende kan siges om det foreslåede afgiftsudvalg, hvortil tænkes henvist forslag ang. den indirekte beskatning til staten. Begge disse udvalg vil det være mere rationelt at nedsætte som stående udvalg. Til retsudvalget, som er en nydannelse, tænkes henvist lovforslag om ændringer i retsplejelov og straffelov og andre forslag af juridisk karakter."
Til disse 3 udvalg kan der ligesom til de eksisterende udvalg: socialudvalget, trafikudvalget, boligudvalget og udvalget for undervisning og uddannelse, af ethvert i udvalget repræsenteret parti vælges en eller to stedfortrædere.
Udvalget angående perspektivplanlægning foresloges i forretningsordensudvalgets tillægsbetænkning på initiativ af arbejdsministeren og folketingets investeringsudvalg. Det skulle afløse folketingets investeringsudvalg. Udvalgets opgave er at drøfte de langsigtede principielle problemer i forbindelse med de offentlige udgifter. Om udvalget siges i tillægsbetænkningen:
„Der foreslås et nyt stående udvalg vedrørende perspektivplanlægning, der skal træde i stedet for det ved folketingsbeslutning af 3. marts 1965 nedsatte folketingsudvalg vedrørende de offentlige investeringer.
Udvalgets opgaver omfatter ikke løbende bevillingslove eller budgetoverslagene, men tager sigte på de mere langsigtede udviklingstendenser for den offentlige, dvs. statens og kommunernes, virksomhed. Udvalgets arbejde vil formentlig ikke mindst samle sig om en vurdering af det økonomiske spillerum for offentlige aktivitetsudvidelser og om spørgsmålene vedrørende rækkefølge og tidsforløb i forbindelse hermed.
Udvalget kan på sædvanlig måde stille spørgsmål til ministre og indkalde ministre til samråd."
Udvalget skal ligesom det hidtidige investeringsudvalg bestå af 17 medlemmer og 17 stedfortrædere.
2. Der indsættes en bestemmelse i forretningsordenen, hvorefter stedfortrædere i de stående folketingsudvalg har ret til som tilhørere at overvære forhandlingerne i det pågældende udvalg. Ændringen, der foresloges i tillægsbetænkningen, begrundedes dels med det ønskelige i at give stedfortræderne adgang til at holde sig à jour med udvalgets arbejde, dels med, at stedfortræderordningen jævnlig er udtryk for en sagsfordeling mellem et partis repræsentation i vedkommende udvalg, hvorfor en stedfortræder uden at skulle specielt indkaldes bør kunne holde sig rede til at træde til, når et spørgsmål inden for hans område kommer til behandling. Medlemsfunktioner kan stedfortræderen først udøve, når et medlem har overladt ham sin plads.
3. Ved en tilføjelse til forretningsordenens § 19, stk. 3, om en ministers adgang til at give tinget en redegørelse for et offent.ligt anliggende, gives der en minister adgang til at give redegørelsen skriftligt, hvis han måtte foretrække dette. En skriftlig redegørelse kan ligesom en mundtlig redegørelse på begæring af 17 medlemmer sættes til forhandling i tinget, når begæringen indgives senest 1. mødedag efter, at redegørelsen er omdelt. Fristen for begæring af forhandling om en mundtlig redegørelse ændres på tilsvarende måde fra „dagen efter" til „1. mødedag efter", at redegørelsen er afgivet (med henblik på de tilfælde, hvor en redegørelse gives den sidste mødedag i en uge).
4. Fristen, inden hvilken formanden efter begæring af 17 medlemmer skal sætte en redegørelse til forhandling, forlænges fra 3 til 5 mødedage efter, at formanden har modtaget begæringen. Forlængelsen begrundes med, at den hidtidige frist jævnlig har medført, at formandens allerede lagte planer for møderne har måttet ændres, eller at man har måttet dispensere fra fristen ved fravigelse af forretningsordenen.
5. Der gennemføres en del ændringer overvejende af redaktionel karakter. Af disse skal blot nævnes, at der i forbindelse med en ændret affattelse af forretningsordenens § 45 om folketingets tjenestemænd og tilsvarende overenskomstansatte — en ændret affattelse, som var nødvendiggjort af den nye tjenestemandslovgivning af 1969 — gennemføres den regel, at ansættelse og afskedigelse af personale afgøres af formanden efter forhandling med næstformændene, således at tilslutning fra udvalget for forretningsordenen alene udkræves, når det drejer sig om stillinger i 36. og højere lønrammer eller om egentlige lederstillinger over 24. lønramme. Endvidere bestemmes, at det af formanden udstedte lønregulativ kan omfatte ikke alene folketingets personale, men også personale hos statsrevisorerne, folketingets ombudsmand og Nordisk Råds danske sekretariat.
6. Ikrafttrædelsesbestemmelser. Det bestemmes, at de nye stående udvalg: skatteudvalget, afgiftsudvalget og retsudvalget, først indføres fra folketingsåret 1971-72. De øvrige foreslåede ændringer, herunder oprettelsen af planlægningsudvalget og ophævelsen af investeringsudvalget, træder i kraft straks fra vedtagelsen.
Ved forslagets 1. behandling anbefalede From (V) en fornyet udvalgsbehandling til drøftelse af stedfortrædernes stilling. Poul Dam (SF) mente, at de foreslåede ændringer langtfra var tilstrækkelige. Der var brug for en ganske anderledes dybtgående drøftelse af, hvordan folketinget kan arbejde effektivt og hurtigt. Han håbede, at folketinget ville fortsætte sine overvejelser heraf også efter, at det nu fremsatte forslag var vedtaget.
Forslaget henvistes derefter til fornyet udvalgsbehandling. I sin tillægsbetænkning indstillede udvalget forslaget til vedtagelse med de foran refererede ændringer om stedfortrædernes stilling samt om indførelse af perspektivplanlægningsudvalget.
Uden omtale vedtoges forslaget ved 2. (sidste) behandling enstemmigt med 144 stemmer, idet 2 medlemmer (VS) undlod at stemme.