Loven træder i stedet for loven om inddrivelse af skatter og afgifter til det offentlige. Lovens område udvides til at omfatte alle ydelser, der opkræves eller inddrives af amtstuerne (amtsskatteinspektoraterne), toldvæsenet eller kommunerne, og justitsministeren får bemyndigelse til at bestemme, at loven også skal gælde for andre ydelser, der opkræves eller inddrives af det offentlige.
Der tillægges endvidere justitsministeren en bemyndigelse til at bestemme, at også andre ydelser end sådanne, der opkræves eller inddrives af kommunerne og toldvæsenet, skal kunne inddrives af pantefogderne og toldfogderne.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 598 om, at der først kan foretages udpantning, når fogeden ved kendelse har autoriseret fordringen til udpantning, ophæves, for så vidt angår ydelser, der omfattes af denne lov.
Justitsministeren får adgang til at bestemme, at udpantning kan foretages uden forudgående forkyndelse eller bekendtgørelse, såfremt skyldneren på anden måde er gjort bekendt med, at der vil blive foretaget udpantning.
Der bliver mulighed for at begynde udpantningsforretningen i den retskreds, sognefogeddistrikt, kommune eller tolddistrikt, hvor skyldneren driver erhvervsmæssig virksomhed, og pantefogderne og toldfogderne får adgang til at fortsætte en udpantningsforretning uden for vedkommende kommune eller tolddistrikt.
Fristen på 2 år for foretagelse af udpantning for skatter og afgifter m. v. ophæves. Ved den samtidig vedtagne lov om ændring af rettens pleje ophæves endvidere udpantningsfristen på 1 år i retsplejelovens § 597.
Overgangen til kildeskat pr. 1. januar 1970 og gennemførelsen af toldfogedordningen ville gøre visse ændringer i inddrivelsesloven påkrævet. Under hensyn hertil og for i øvrigt at opnå en forenkling af fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m. v. anmodede justitsministeriet i foråret 1969 udvalget angående revision af reglerne om udlæg og udpantning m. v. om at foretage en almindelig gennemgang af inddrivelsesloven. Udvalget afgav i september 1969 en indstilling, der indeholder udkast til en lov om fremgangsmåden ved udpantning for skatter og afgifter m. v., som skal træde i stedet for loven om inddrivelse af skatter og afgifter til det offentlige m. m.
Det fremsatte lovforslag svarede i det væsentlige til udvalgets udkast.
Lovforslaget blev behandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje. (Ophævelse af udpantningsfristen), se side 279.
Under 1. behandlingen rejste Langkilde (KF) spørgsmålet, om radio- og TV-licensen kunne blive inddraget under udpantningsordningen. Justitsministeren oplyste som svar herpå, at kulturministeren havde meddelt ham, at spørgsmålet for tiden var til behandling, og at man regnede med til næste samling at kunne fremsætte forslag herom.
Kjær Rasmussen (VS) fandt, at det ville være lettere at støtte lovforslaget, hvis man vidste, at bestemmelserne engang ville blive bragt i anvendelse over for skattetilgodehavender fremkommet på grundlag af en retfærdig skatteligning.
Selve forslaget fik støtte fra alle sider og gik direkte til 2. behandling.
Ved 3. behandling rejste Kjær Rasmussen (VS) spørgsmålet om udpantning i børnetilskud. Ministeren svarede, at spørgsmålet henhørte under domstolene. Forslaget blev enstemmigt vedtaget med 121 stemmer, medens 1 medlem (Rosing) afholdt sig fra at stemme.