Forslaget til folketingsbeslutning havde følgende ordlyd:
„Folketinget opfordrer regeringen til efter forhandling med erhvervene at fremsætte forslag om oprettelse af en statslig kvalitetskontrol af industrieksporten.
Kvalitetskontrollen, der skal være frivillig for virksomhederne, skal dels give de pågældende virksomheder eneret til en særlig mærkning af de kontrollerede produkter, dels medføre, at staten garanterer produkternes kvalitet (i overensstemmelse med en nærmere udformet varedeklaration) over for udenlandske importører."
Forslaget fremsattes i folketinget sammen med forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af Danske Erhvervs Investeringsfond og forslag til folketingsbeslutning om anbringelse af midlerne i visse selskaber m.m. De tre forslag indgik i et kompleks af ialt 11 lovforslag og beslutningsforslag, som socialistisk folkeparti fremsatte som sit bidrag til debatten om den økonomiske situation.
Om den bredere baggrund for fremsættelsen af forslagene henvises til omtalen af forslaget til lov om ændring af lov om Danmarks N ationalbank, se side 507.
I bemærkningerne til forslaget gav forslagsstillerne følgende begrundelse for fremsættelsen af forslaget vedrørende statslig kvalitetskontrol af industrieksport:
„Forslaget bygger på den opfattelse, at danske eksportprodukter i betydelig udstrækning nyder stor goodwill i udlandet, og at der for så vidt heri ligger et moment, som vil være en støtte for nye eksportører, men at det, der ved danske erhvervsfolks indsats er vundet herigennem, ikke uden videre kan anses for at være en fast og uforanderlig størrelse. Enhver mindre heldig eksportør vil være i stand til at tilføje den erhvervede goodwill for danske varer alvorlig skade til ugunst for andre danske eksportører til det pågældende marked.
Indførelsen af en frivillig statskontrol ville kunne stabilisere den danske eksports goodwill. At en vare er dansk, vil ofte give den en gunstig stilling, og dette vil blive yderligere styrket ved en statskontrol, der betyder, at den danske stat garanterer varens kvalitet. Tilsvarende ordninger i andre lande — f. eks. statskontrollen med eksporten af optiske instrumenter o. lign. fra Japan — har tydelig demonstreret den værdi, der kan ligge i en sådan ordning."
Ved 1. behandlingen behandledes samtlige de af socialistisk folkeparti fremsatte 11 forslag under eet.
Om regeringens og ordførernes stilling til det fremsatte forslags - kompleks som helhed henvises til omtalen af forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Nationalbank.
Om nærværende forslag bemærkede økonomiministeren (Nyboe Andersen), at man måtte være opmærksom på, at det meget store vareudvalg, vi har i eksporten, komplicerede problemstillingen stærkt. Efter regeringens opfattelse var det derfor mest hensigtsmæssigt, at initiativet til en eventuel udvidelse af kvalitetskontrollen med eksportvarer udgik fra de enkelte brancher. I det omfang eksportvirksomhederne anså det for hensigtsmæssigt at indføre eller skærpe en centraliseret kvalitetskontrol, ville de kompetente myndigheder inden for erhvervsministerierne som hidtil være villige til at deltage i overvejelser om tilrettelæggelsen af sådanne ordninger.
Ivar Nørgaard (S) fandt, at forslaget indeholdt en ide, der var værd at overveje.
Haunstrup Clemmensen (KF) henviste til, at der hidtil havde været mulighed for på frivillig basis at gennemføre en kvalitetskontrol. Der var ikke efter hans opfattelse behov for et stort nationalt organ på dette område.
Heller ikke Ib Thyregod (V) fandt, at der forelå noget aktuelt behov for statslig kvalitetskontrol. Hvis der blev behov herfor, måtte det være naturligt, at initiativet kom fra organisationerne.
Efter 1. behandlingen henvistes samtlige 11 forslag til behandling i et folketingsudvalg — det senere såkaldte realkreditudvalg. Udvalget afgav ikke betænkning over forslagene.